Jobcentrenes vigtigste opgave er at få ledige i job og hjælpe virksomheder med at finde nye ansatte.
Men spørger man erhvervslivet, lever landets jobcentre langt fra op til opgaven. Det viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv, hvor over 400 virksomheder har deltaget.
Her lyder dommen, at jobcentrene generelt mangler branchekendskab og kendskab til, hvilke typer medarbejdere virksomhederne efterspørger.
- Det er positivt, at jobcentrene mange steder opleves som servicemindede. Men hvis virksomhederne oplever, at ledige ansøgere ikke matcher virksomhedernes behov, vil resultatet være, at de ledige ikke kommer i job. Derfor må jobcentrene skaffe sig viden om de brancher, hvor ledige skal have job, og hvilke kvalifikationer virksomhederne efterspørger, siger Ole Steen Olsen, arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv.
Undersøgelsen viser, at næsten 60 procent af virksomhederne oplever, at jobcentrene i høj eller nogen grad er servicemindede.
Til gengæld viser undersøgelsen også, at seks ud af ti virksomheder i mindre grad eller slet ikke mener, at jobcentrene har noget branchekendskab. De samme gør sig gældende for jobcentrenes kendskab til de kompetencer, som virksomhederne efterspørger.
Ifølge Ole Steen Olsen vægter mange servicevirksomheder de personlige kvalifikationer højt. Derfor er det afgørende, at der sikres det rigtige match mellem de ledige og virksomhederne.
Samtidig oplever virksomhederne, at der er stor forskel på de enkelte jobcentre.
- Det er meget uheldigt, at der opleves forskelle i den udstrækning, som virksomhederne beretter om i vores undersøgelse. Det besværliggør samarbejdet og er ikke befordrende for et succesfuldt resultat. Man skal tænke på, at virksomhederne rekrutterer på tværs af kommunegrænser, siger Ole Steen Olsen.
Dansk Erhverv efterlyser bl.a. ens blanketter i alle jobcentre, og at virksomhederne har en fast kontaktperson i jobcentret.