SAS har muligvis undgået en flykatastrofe med masser af døde, da flyselskabet i oktober tog sine 23 DASH 8-fly ud af drift.
I et af flyene var der farlige sprækker og svagheder i tre ud af de fire møtrikker, som fastgør vingerne, oplyser SAS til politiken.dk, efter at selskabet har inspiceret 17 af flyene.
Ifølge både den amerikanske og canadiske lufthavnsmyndighed kunne vingerne i bogstaveligste forstand være blevet revet af under flyvningen - hvorefter flyet ville være styrtet mod jorden.
I februar udsendte den canadiske transportmyndighed Transport Canada en hasteadvarsel til alle selskaber, der flyver med Dash 8 fly. En advarsel der blev indledt med ordene "URGENT URGENT URGENT URGENT URGENT URGENT URGENT URGENT URGENT«.
Man havde under rutinevedligeholdelse på to fly fundet møtrikker ved vingerne, der var sprækket på grund af metaltræthed.
Det fik både de canadiske og amerikanske lufthavnsmyndigheder til at kræve, at flyselskaberne undersøgte sine DASH 8-fly øjeblikkeligt og udskiftede de sprækkede møtriker.
Vrøvl med landingsstel
Den 9. og 12. september sidste år forulykkede to af SAS fly af typen dash 8 i henholdsvis Aalborg og Vilnius, da landingstellet knækkede - og det fik dengang SAS til at sætte flyene i garagen.
Det var herefter, man foretog en total inspektion af flyene.
- Vi har inspiceret 17 af vores 23 Dash 8-fly og fandt sprækker i tre ud af fire møtrikker på et af flyene, siger kommunikationsdirektør i SAS-koncernen, Claus Sonberg, til politiken.dk.
Han understreger, at flyene ikke længere flyver med passagerer.