Med et drabeligt taktisk greb tog Jumbo-Visma livet af Tadej Pogacars drømme om Tour de France-sejr, da rytterne på årets 11. etape var på bjergtogt.
Primoz Roglic og Jonas Vingegaard angreb på skift og sugede kræfterne ud af den dobbelte Tour de France-vinder, og til sidst kørte Vingegaard fra alle op ad Col du Granon.
Taktikken var risikabel, men netop de taktiske greb havde sportsdirektør Merijn Zeeman forberedt sig ekstra meget på forud for årets Tour de France, og han fik rådgivning fra uventet kant.
Han har således været imponeret af fodboldtræneren Erik ten Hag, som inden sit sommerskifte til Manchester United, stod i spidsen for Ajax.
- En, der har hjulpet mig meget, er Erik ten Hag. Han kommer fra en fuldstændig anderledes sport, men jeg ville gerne forstå, hvordan han kommer frem til sine taktikker. Hvad ligger bag hans game plan?
- Jeg havde muligheden for at snakke med ham om det nogle gange, siger Merijn Zeeman til det hollandske medie NOS.
Jumbo-Visma ville gerne revolutionere sin måde at angribe cykelløbene på, og det kunne et indblik i Erik ten Hags maskinrum altså hjælpe med.
Merijn Zeeman fortæller, at han i løbet af vinteren samlede sportsdirektørerne for at diskutere, hvordan man kunne angribe det taktiske aspekt på en ny måde.
- Med store talenter som Wout van Aert, Primoz Roglic, Jonas Vingegaard og Steven Kruijswijk kan man sagtens komme op med anderledes taktikker.
- Ligesom fodboldtrænere har gode spillere, med hvem de kan vinde kampe, kan vi også lægge planer, for vi har gode ryttere til rådighed, siger Zeeman.
Han fortæller, at man i april lagde meget konkrete planer for, hvordan man ville få Pogacar ned med nakken. Man analyserede hans styrker og svagheder, og så tog man ud og analyserede ruterne i Tour de France.
Især det taktiske udspil på 11. etape betød, at Jonas Vingegaard i sidste ende stod øverst på pallen i Paris.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.