Kiwi kastede fredag håndklædet i ringen i den store danske discountkrig og lukker 103 butikker. Men det får ikke de overlevende kombattanter til at sætte sig ned og puste ud.
Tværtimod.
Der er nemlig nu lagt op til en voldsom duel mellem Netto og Rema 1000, spår Retail Institute Scandinavia i en analyse, som blandt andre Finans.dk refererer fra.
Ifølge analysen vil Netto og Rema 1000 presse resten af discountbranchen, og det vil specielt ramme de to tyske disocuntkæder Aldi og Lidl samt Coops Fakta-butikker.
Rema 1000 har planer om 15-20 nye butikker årligt. Det vil ifølge Retail Institute Scandinavia betyde, at Rema 1000 i 2025 indhenter øjeblikkets markedsleder Netto, så de to kæder bliver lige store.
Instituttet har desuden foretaget en undersøgelse blandt 1000 forbrugere. Og den viser, at Netto og Rema 1000 sidder hårdt på forbrugerne og har et stort forspring ned til det næste.
Direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, vurderer overfor Finans.dk, at Netto ikke vil afgive førstepladsen uden kamp.
- Så vi må forvente, at der i de kommende år bliver investeret på alle fronter. Det er derfor mest sandsynligt, at de to markedsdominerende vindere vil lægge endnu større afstand end i dag til de øvrige lavpriskæder. Flere af dem vil fortsat skulle kæmpe med vækstproblemer og underskud i de kommende år, siger Henning Bahr.
Han påpeger desuden, at analysen viser, at flere vælger Rema 1000 frem for Netto, når de svarer på, hvilken dagligvarebutik de foretrækker.
- Det viser klart, at Rema 1000 ikke kun har vundet mange danskeres pengepung, men også hjertet. Heri ligger truslen for Netto måske først og fremmest, siger Henning Bahr.
Lukningen af Kiwi koster over 1.600 ansatte jobbet. Butikkerne ventes lukket senest til august.