Er det skørt eller visionært?
Radikales byrådsmedlem, Metin Lindved Aydin, er selv i tvivl, men alligevel har han og partiet nu fremsat forslaget til diskussion i byrådet:
Skal Aarhus have en city-metro som løsning på fremtidens trængselsproblemer? Med åbning i 2075.
Selvom det kan synes som mange år ude i fremtiden og som et kæmpe - måske endda urealistisk - projekt, så mener Metin Lindved Aydin, at politikerne skylder borgerne at tage snakken.
- Politikerne begyndte allerede i 1940'erne at undersøge mulighederne for at anlægge ringvejen, som vi har stor gavn af i dag. Men byggeriet af den blev først påbegyndt i 50'erne og var først helt foldet ud i 80'erne. Så store forandringer tager mange år fra idé til udførsel, og i det lys mener jeg, vi skylder borgerne at undersøge muligheden allerede nu, siger Metin Lindved Aydin.
Det var også Radikale, der med daværende teknisk rådmand Peter Thyssen i spidsen stod for tilblivelsen af Aarhus Letbane, der åbnede første etape i 2017.
Nu er partiet altså frontløbere på endnu en ny type infrastruktur i byen.
I stedet for at udvide letbanen skal metrolinjen udgøre en ring af i alt 15 stop fordelt fra universitetet, Aarhus Ø, banegården, Ingerslevs Boulevard og til Tivoli Friheden og langs med ringvejen. Fortrinsvis under jorden.
Prisen i nutidskroner vil ifølge beregninger ligge mellem 19 og 29 milliarder kroner, og finansieringen skal være delvist privat og delvis offentlig. Op mod 80 procent af anlægsudgiften skal løftes af private investorer.
Ifølge forslagsstiller Metin Lindved Aydin skal metroen afhjælpe den trafik, der stadig vil vokse med befolkningstilvæksten, uanset om der i fremtiden kommer førerløse biler, busser eller noget helt tredje.
- Letbanen løser trængslen ud og ind af byen og løber langs de store indfaldsveje. Metroen derimod skal løse trængslen i selve midtbyen. For selvom man med busser uden chauffører kan få råd til flere busser, så løser det ikke den trafiktæthed, der følger med befolkningstilvæksten. Om fem runder Aarhus Kommune 400.000 borgere. Byen vokser og vokser, og derfor bliver vi nødt til at tænke i helt andre baner, siger byrådsmedlemmet.
TV2 Østjylland har spurgt flere af de øvrige partier i byrådet om, hvad de siger til ideen om en aarhusiansk metro med åbning i 2075, og umiddelbart får ideen en halvlunken modtagelse.
Gert Bjerregaard fra Venstre skriver i et mailsvar:
- Aarhus har jo slet ikke en tilstrækkelig kritisk masse af indbyggere til, at et sådant forslag har gang på jord. Vi ønsker derimod BRT-busser, (Bus Rapid Transit system, hvor bussen i lange stræk har "sin egen" bane, red.). Her får vi dobbelt så meget for pengene end en letbane.
Også Henrik Arens fra Liberal Alliance er skeptisk:
- Jeg synes, planen er fuldstændig urealistisk. Ingen kan spå om, hvordan trafikafviklingen ser ud om 50 år. Om der er selvkørende biler eller en helt anden form løsning, som vi slet ikke kender teknologien på i dag.
Jakob Søgaard Clausen fra Danmarksdemokraterne er stemt for at se nærmere på forslaget, men trækker også på begejstringen.
- Det er jo et ret vildt forslag. For min skyld kan det sagtens undersøges. Problemet er, at man allerede har investeret i den forældede letbane, og der er endnu en etape på vej, så jeg tror løbet er kørt, siger Jakob Søgaard Clausen.
- Men det er klart, at hvis vi for alvor skal have et transportsystem, der fungerer, skal den (metroen, red.) under jorden. Uanset hvad vil det kræve, at Folketinget begynder at prioritere kollektiv transport i Aarhus på niveau med hovedstaden.
Samme holdning har Liv Gro Jensen fra SF, som er mest positivt stemt af de adspurgte politikere. Hun kalder ideen for "spændende".
- Den kollektive transport skal uden tvivl op i et helt andet gear. Lige nu og her handler det om busbaner og flere A-busser. Så letbane på lidt længere sigt. Det kan da ikke udelukkes, at en metro kan komme på tale på den helt lange bane, hvis staten er klar til en ordentlig omgang medfinansiering. For det vil blive voldsomt dyrt, skriver hun til TV2 Østjylland.
I første omgang skal byrådet beslutte, om der skal igangsættes en forundersøgelse. Det ventes at være på dagsordenen til næstkommende byrådsmøde, som er det sidste før sommerferien.