Det er en dårlig dag for Viasat.
Og en rigtigt god dag for en række af medievirksomhedens kunder, der i 2006 oplevede at blive afkrævet ekstra penge for at få adgang til tv-kanalerne.
Det skete, fordi Viasat - i strid med markedsføringsloven - to gange besluttede at hæve en såkaldt kortafgift, der er nødvendig for at se kanalerne og som afkræves ud over abonnementsprisen. Også hos kunder, som allerede havde forudbetalt kortafgiften for en periode.
Med trusler om retssag har Viasat nu imidlertid indgået et forlig med Forbrugerombudsmanden om at tilbagebetale 11 millioner kroner på den konto. Forbrugerombudsmand Henrik Øe er tilfreds.
- Viasat har efter min opfattelse valgt ensidigt at ændre på en aftale, som de allerede havde indgået med en række af deres kunder. På den måde har selskabet foretaget ekstraopkrævninger uden aftalemæssigt grundlag. Derfor glæder det mig, at Viasat nu med dette forlig har valgt at betale pengene tilbage til de berørte forbrugere, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.