»Vi vil gerne provokeres til debat«

Lærebøger ? Eleverne i samfundsfag fra Nærum mener selv, de kan gennemskue forfatterne, og farvede lærebogstekster er ok

Fingrene peger lige op i loftet, når de ikke fører blyanten hen over noteblokken. 2.g samfundsfag på mellemniveau kaster let gloserne »serviceopgaver«, »topskat«, »efterløn« og »ventelister« gennem klasselokalet og op på tavlen, hvor læreren skribler løs. Klassen på Nærum Amtsgymnasium virker begavet, og de kan sagtens gennemskue lærebøgerne, mener de selv.
»Det med, at man skal kigge en ekstra gang, om teksten er farvet, lærte vi allerede i folkeskolen,« siger Morten fra bagerste række.
Bettina foran er enig.
»Jeg synes, at selve faget samfundsfag lægger op til, at man ser lidt mere kritisk på det«, siger hun.
I dag handler undervisningen om det offentlige, og en af klassens syv lærebøger ligger opslået.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.