Vi tjener på at redde verden

Dansk Industri er begejstrede over de muligheder, som EU s klimapolitik giver for Europas økonomi.

Af Sophie Nyborg - sony@avisen.dk

Vi har fået en ambitiøs klimapolitik for EU, som giver os en chance for at tage hånd om den globale opvarmning. Men er Europas og ikke mindst Danmarks industri og økonomi klar til denne udfordring? Klart ja, mener Dansk Industri.
»Den danske og europæiske økonomi vil nyde godt af det her. For første gang nogensinde melder EU ud, at vi skal have en fælles klima- og energipolitik. Det betyder, at vi kan samarbejde med hinanden om at udvikle nye bæredygtige teknologier,« siger underdirektør i
Dansk Industri, Richard B. Larsen.

Når vi får en fælles klimapolitik, vil vi stå stærkere i forhold til at udvikle nye teknologier inden for vedvarende energi, som vi kan sælge til resten af verden, forklarer Richard Larsen.
»USA, RUsland, Kina og Sydamerika vil stå i kø for at købe vores viden og produkter. Vi vil have en klar fordel, fordi vi sammen kan effektivisere vores produktion og binde de teknologier vi udvikler inden for vindenergi, biomasse og solceller sammen,« siger han.

Der er dog også en skyggeside ved den nye aftale – i hvert fald for den enkelte forbruger. For de nye CO2 kvoter, der skal gøre det dyrere at udlede CO2 for de enkelte lande, gør også hustandenes elregning dyrere.
»Umiddelbart kommer til at koste dyrt for hver enkelt af os at sikre klimaets fremtid, men i længden vil vi sandsynligvis få udviklet alternative energikilder, der kan bringe priserne ned igen,« siger han.

Det bliver nok ikke kun dyrere at leve et liv omgivet af elkrævende gadgets i hjemmet, hvis vi skal overholde den nye aftale. For den fremtidige klimapolitik vil muligvis også følge højere afgifter – eller ligefrem rationering – på benzin. Og vi må for fremtiden nok oftere vælge at tage på cykeltur på Bornholm end flyveren til Rio De Jainero, siger Kontorchef i Energistyrelsen, Nicolai Zarganis.
»Flyvere er nogle af dem, der udleder mest CO2 og det er ikke utænkeligt, at man kunne tænke hele CO2 kvotesystemet ind i store dele af industrien, men særligt transportsektoren. Det vil for eksempel betyde, at flyene skal betale mere for den CO2 de udleder, og det vil betyde meget dyrere billetter i fremtiden,« siger han.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.