Når krisen kradser, vil vi tilsyneladende glemme problemerne ved at cykle en tur, lege med kæledyrene eller tage en lykkepille. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at cykelforretninger, dyrehandlere og apotekerne er nogle af de brancher, hvor der er mest vækst.
"Det går faktisk altid godt for dyrehandlere i en krisetid. Måske fordi folk får øjnene op for de bløde værdier og den nære hygge med børnene frem for alle de dyre rejser og biler. Vi oplever i hvert fald stor fremgang i salget af kæledyr som hamstere og kaniner," siger Bo Nielsen, der er kædedirektør i Bonnie Dyrecenter, til Jyllands-Posten.
Forbruget af anti-depressiv medicin er steget knap seks procent det seneste år, og ifølge næstformand i Praktiserende Lægers Organisation Henrik Bibbern kan krisen også have spillet ind her.
"Det ville da ikke undre mig, at krisen har betydet en ekstra stigning. For dårlig økonomi er jo noget, der kan gøre folk triste og kede af det," siger han.
Selv om visse brancher tjener flere penge for tiden, er der dog stadig en generel nedtur for detailsalget, der i årets første kvartal var seks-syv procent lavere end samme tidspunkt sidste år.
Det er blandt andet tobaksindustrien, fotohandlerne og babytøjsforretningerne, der trækker gennemsnittet ned. Alle tre områder har oplevet et fald på mere end tyve procent i omsætningen.
"Det, der typisk bliver ramt i nedgangstid, er varer, vi reelt kan undvære," forklarer Kasper Baldvinsson, der er Chefkonsulent i Retail Institute Scandinavia.