Hvad gør man, hvis Whitney Houstons stemme lyder hæs, eller hvis den nyindkøbte padde kradser af efter kun et par dage? Man klager da.
Det er i hvert fald, hvad en række danskere har gjort, skriver Jyllands-Posten, efter at have undersøgt det seneste års klager til Forbrugerklagenævnet.
Det er meget normalt at klage over fjernsyn, telefoner og computere, der ikke virker. Men også utraditionelle klager finder vej til Forbrugerklagenævnet. Og der er tilsyneladende ingen grænser for, hvad utilfredse danskere kan finde på at forlange pengene tilbage for.
For eksempel havde en kvinde bestilt et par trusser i en sexbutik. En finesse ved trusserne var, at de kunne vibrere, men åbenbart var kvinden utilfreds med lydniveauet. Butikken havde reklameret med lydløse trussevibrationer, så kvinden endte med at få pengene tilbage for de støjende underklæder.
En anden forbruger var utilfreds med, at hans nyerhvervede skildpadde døde efter kun to dage. Han endte med at få pengene tilbage.
En skævbenet papegøje blev ufrivillig hovedperson i en anden kuriøs klage. Det viste sig, at fjerkræet led af en knoglesygdom. Køberen fik medhold i klagen og pengene retur for fugl plus dyrlægeregninger. Papegøjen døde dog, før den kunne leveres tilbage.
Til gengæld blev de forbrugere, der klagede over kvaliteten af en Whitney Houston-koncert, affejet. Et par skuffede gæster havde klaget over, at Whitney sang falsk og var hæs, men det var altså ikke nok til at få pengene refunderet.
Og så var der bedstemoderen, der klagede over, at teaterstykket Nøddeknækkeren skræmte hendes børnebørn. Hun fik heller ikke medhold.
Kilde: Jyllands-Posten.