Der er panik før lukketid, og det giver rødglødende kasseapparater hos landets bilforhandlere.
Inden for få dage vil regeringen med et nyt lovforslag lukke det hul, der har givet bilkøbere en stor rabat på registreringsafgiften, hvis de køber en leasingbil.
"Den weekend vi lige er kommet ud af er den weekend i den danske bilhistorie, hvor der er solgt flest leasingbiler," siger direktør i Bilbranchen under Dansk Industri, Rene Tønder Nielsen, til Newspaq.
Rene Tønder Nielsen har indhentet tal fra en lang række af landets bilforhandlere, og hans beregninger viser, at salget i den forgangne uge blev næsten tredoblet.
På en normal måned leases der cirka 5.600 leasingbiler. Men alene i den seneste uge er der leaset op til 4.000 biler.
Især i landets største byer sætter danskerne turboen til og valfarter til bilforhandlerne for at sikre sig en lukrativ aftale, inden regeringen lukker hullet i loven.
"I de større byer som København og Aarhus har man oplevet et markant større salg. På landet har man oplevet en markant kundetilstrømning, men ikke så meget større salg," siger Rene Tønder Nielsen.
Regeringens jurister og regnedrenge arbejder på højtryk for at få flettet det nye lovforslag sammen. Men indtil da spytter bilforhandlernes kasseapparater metervis af kvitteringer ud.
"Indtil lovforslaget bliver fremsat forventer vi, at vi får travlt ude i butikkerne. I de næste par dage vil der være en væsentlig kundetilstrømning," vurderer Rene Tønder Nielsen.
Skatteordfører i SF, Jonas Dahl, forstår godt, at danskerne nu presser speederen i bund og sikrer sig en leasingbil.
"Jeg synes ikke, at man kan fortænke danskerne i at benytte sig af muligheden, før hullet lukkes," siger han.
Han erkender, at statskassen mister penge lige nu, når danskerne går leasing-amok, men på sigt vil pengene styrke statsfinanserne.
"Lovforslaget kommer meget snart og det er gældende fra den dag det fremsættes. Men det er klart, at vi ikke kan lovgive med tilbagevirkende kraft," siger skatteordføreren.
Det skønnes, at hullet i loven har kostet statskassen op imod 1,7 milliarder kroner årligt. Det skyldes, at danskere, der leasede en bil efterfølgende fik en klækkelig rabat på indregisteringen af bilen, hvis de købte den.