Af Maren Skotte, informationskonsulent, Dansk Friskoleforening
Friskoleloven gør det muligt, at den enkelte skole kan
tilrettelægge en pædagogisk linie, der svarer til det værdigrundlag, skolen har
- indenfor lovens rammer.
Det betyder, at vi i Danmark har en mangfoldig
grundskole med et bredt spektre af uddannelsestilbud. På nogle
indvandrerfriskoler har man taget initiativ til at uddele mindre flidspræmier,
fordi man har erfaret, at det har en positiv social og faglig effekt. Der er
således tale om et pædagogisk redskab, som forældre og ansatte billiger og har
succes med.
Fænomenet er ikke udbredt blandt vores medlemsskoler, som i
hovedparten er grundtvig-koldske og dermed ikke foretrækker nogle frem for
andre. Men præmiering er jo ikke et ukendt fænomen i andre dele af børns liv –
blandt andet indenfor idræt.
Det afgørende er, at præmien bruges som et
positivt redskab, der skal fremme den samlede flok og ikke på bekostning af
nogen. I Dansk Friskoleforening ønsker vi ikke at være smagsdommere i forhold
til de pædagogiske overvejelser, den enkelte skole har, men respekterer, at man
på disse skoler har valgt denne praksis.
I øvrigt er det ikke et ukendt
fænomen, at netop indvandrerskolerne har stort fokus på fagligheden, i
erkendelsen af, at netop uddannelse er adgangsbilletten til det danske samfund.
Ny statistik viser, at mange af disse skoler faktisk udklækker flere elever til
ungdomsuddannelserne end landsgennemsnittet.