Måske køber vi ikke altid varerne, der er på tilbud. Men vi holder øje med dem, og det er lige meget hvor tung vores tegnebog er.
Det viser en ny ph.d.-afhandling fra Handelshøjskolen i Århus, som har sat fokus på vores viden om priserne i dagligvarebutikkerne, og hvordan de får os til at handle.
Ifølge afhandlingen leder alle kunder efter de gode tilbud. Selv butiks- og mærkevarefikserede kunder går op i priserne. Faktisk har vi så meget fokus på tilbud, at vi tænker på supermarkederne som dyre, hvis tilbuddene ikke er gode nok.
Langt de fleste af os kan sagtens spotte gode og dårlige køb inden for 20 procent af normalprisen. Og kun et fåtal af os er deciderede prisignoranter, konkluderer ph.d.-studerende Birger Boutrup Jensen i ?Forbrugernes prisviden før, under og efter butiksbesøg?, som han skal forsvare tirsdag 12. december.
Afhandlingen tager udgangspunkt i 1.200 forbrugerinterview i og uden for butikkerne og er lavet i samarbejde med Dansk Supermarked.