Brus i vandet smager godt, og det får mange til at drikke mere vand, end de ellers ville have gjort, har flere undersøgelser påvist.
Sundhedsstyrelsen anbefaler mellem en og halvanden liter vand dagligt og mere, når det er varmt. Den mængde indtog kun cirka halvdelen af danskerne for nogle år siden, men siden er tallet steget, og eksperter peger på, at det kan skyldes det øgede salg af danskvand – både købt og "hjemmelavet" via bl.a. Sodastream-maskiner i køkkenerne.
I en ny undersøgelse i Norden, som Kantar Public har lavet på vegne af netop Sodastream, i anledning af FN's World Water Day d. 22. marts, har de kigget på og målt danskernes forbrug af danskvand købt på flaske og adfærd, når det kommer til danskvand og bæredygtighed.
Det viser sig, at knap en fjerdedel af danskerne (24 %) ugentligt køber danskvand i plastikflasker. Tilsvarende svarer mere end 76% af danskerne, at de godt kunne gøre mere for at leve et mere bæredygtigt liv.
Undersøgelsen viser også, at vores nordiske naboer er bedre til at undvære danskvand på plastikflaske, og i stedet laver de den derhjemme selv. Hele 32% af danskerne svarer, at de ikke har mulighed for at lave danskvand hjemme, sammenlignet med de øvrige nordiske lande, hvor kun 11 % i Sverige, 13 % i Finland og 9 % i Norge giver samme svar.
Alt i alt viser undersøgelsen, at danskerne misser en oplagt mulighed for at leve mere bæredygtigt og spare på plastikflaskerne.
Sodastreams undersøgelse af danskernes danskvandsvaner viser, at 83 % af danskerne svarer, at de ikke får dårlig samvittighed pga. klimapåvirkningerne fra at købe danskvand i plastikflasker. Det er flere end de adspurgte i vores nabolande Sverige, Finland og Norge. Kun 14 % af danskerne svarer, at de kan få dårlig samvittighed, når de køber plastikflasker med danskvand. Til sammenligning er dette tal 32 % i Sverige.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.