Verdens vildeste verden

Spil · For otte millioner mennesker er World of Warcraft en lige så integreret del af livet som regnvejr og aftensmad. Og nu bliver det endnu større

I månederne inden World of Warcraft blev udgivet, var det så ventet, at der var folk, der knoklede på jobbet i døgndrift, så de havde penge nok til at sige op med dags varsel for at spille nonstop.

På de utallige chatfora, der fulgte i kølvandet på spillets enorme succes, blev der oprettet selvhjælpsgrupper for folk, der var dybt afhængige, og der var mange eksempler på studerende der måtte tage flere semestre om, fordi deres spilbesættelse havde sendt dem håbløst bagud med studiet.

Men der er også eksempler på forældre, der har knyttet venskaber med deres egne børn ved at tage på eventyr med dem i verdenen, og i Danmark findes kærestepar, der hver dag smiler ved tanken om, at de fandt hinanden blandt orker, gnomer og drager i World of Warcraft.

Otte millioner over hele verden bruger hver dag timer af deres liv i World of Warcraft. I Danmark regner man med mere end 100.000 spillere. For de fleste bliver spillet en besættelse, der optager alle tanker, drømme og samtaler.

»Da jeg var allermest bidt af det, brugte jeg rimelig meget tid på det,« siger Allan Gabe, der er 41 år og er mellemleder på forlaget Bonnier.

Nutidens golf

Med sine 41 år er Allan Gabe bestemt ikke usædvanlig i World of Warcraft. Spillet er udbredt i samtlige aldersgrupper. I USA er World of Warcraft så populært, at det i en del brancher har overtaget den rolle, som golf hidtil har spillet. I stedet for at mødes med kollegaer og forretningsforbindelser på golfbanen, så dræber man drager og netværker i World of Warcraft.

Det samme skete for Allan Gabe.

»Jeg startede med at spille med mine kollegaer. Det var ret fedt. Man havde noget ekstra at snakke om på arbejde, og man kunne gå på eventyr sammen, når man havde fri,« fortæller han.

Husmødre i 50 erne

I World of Warcraft er man aldrig alene. Selvom man er på eventyr alene eller sælger ting på et af spillets auktionshuse, så foregår der konstant aktivitet i spillets chatvindue. Det er dybest set som en verden, der konstant summer af tavs lyd. En del af den chat foregår mellem medlemmer af ens egen guild, som er spillere, der har besluttet at danne en klan sammen. Allan Gabe var tidligere leder af guilden Lizard Kings med sin jægerdværg Dulin.

»På det højeste var der 100 mennesker i guilden. Det var alle slags. Det eneste fællestræk var, at alle var danskere. Der var alt fra skolebørn på 11 år til husmødre i 50 erne. Vi arrangerede fester og eventyr sammen i spillet og lærte hinanden at kende uden for verdenen,« siger Allan Gabe.

Forleden blev World of Warcrafts verden udvidet med endnu flere eventyr.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.