Da Airbus i 2019 annoncerede, at de ville stoppe produktionen af deres A380 indenfor få år, begræd de mange fans af dette verdens største passagerfly denne beslutning.
Men året efter gik det endnu stærkere, for da var corona-pandemien brudt ud og samtlige luftfartsselskaber satte deres store A380'ere i mølposen. Der var meget få flyvninger globalt og slet ikke nogen, der kunne retfærdiggøre et A380-fly med dets store kapacitet (som nu var ligegyldig) og dets store omkostninger.
Lufthansa meddelte, at de ville permanent skrotte deres superjumboer i flåden. Og det gjorde Air France ligeledes.
Lufthansas fly kommer ikke op i luften igen efter planen. Foto: Scanpix
Men nu er der lys forude. Med et noget mindre Covid-19 rejseforbud verden over, så har flere flyselskaber taget de store "fugle" i brug igen.
Singapore Airlines, som også var det første selskab i verden, som fik og brugte A380 tilbage i 2007, vil i medio november begynde at flyve med nogle af deres 17 A380'ere non-stop fra Singapore til London om ugen. Og flere destinationer er på vej.
Singapore Airlines var det første til at få leveret et A380. Foto: Scanpix
British Airways har 12 af slagsen, og de planlægger ligeledes ruter snart for flyene. Emiraterne har flest fly, ikke mindre end 118 A380-fly bærer Emirates-logoet på deres skrog.
Luftfartsselskabet planlægger destinationer med flyene til 27 byer i den kommende tid. Det var i øvrigt en yderst populær afgang i Danmark fra Kastrup til Dubai, hvor turen med kæmpen var en del af den store ferieoplevelse for mange danskere.
Emirates har allerflest af flytypen i deres store flåde. Foto: Scanpix
Det australske selskab Quantas regnede ikke med at sætte nogle af deres mange fly ind før i 2023, men nu har de meddelt, at de allerede i starten af næste år vil planlægge destinationer for fem af deres A380-fly.
Foto: Scanpix
Fakta om A380:
* Det produceres af Airbus Industries.
* Det er et fly i to etager og med plads til mellem 555 og 840 passagerer og dermed suverænt verdens største passagerfly.
* Flyet leveres i to udgaver: A380-800, med plads til 555-840 passagerer fordelt på tre klasser og med en rækkevidde på 14.800 km, samt A380-800F, som er et rent fragtfly med mulighed for at fragte 150 ton. over 10.400 km.
* Første flyvning kommercielt var 15. oktober 2007 for Singapore Airlines.
* Længde: 73 m, højde: 24,1 m, vingefang: 79,8 m, vingeareal: 845 m2, tomvægt: 280 ton, maks. startvægt: 560 ton.
Kilde: Wikipedia