Når ni internationale entreprenører i løbet af i år afleverer deres foreløbige bud på opførelsen af Femern-forbindelsen, så har de ud over de tekniske løsninger også spekuleret på, hvordan den danske model for arbejdsmarkedet fungerer.
Den offentlige bygherre forpligter entreprenørerne til at der skal betales dansk løn, når verdens længste sænketunnel mellem Rødby og Puttgarden skal bygges, skriver Fagbladet 3F.
- Femern A/S har indarbejdet eksplicitte klausuler om løn- og arbejdsvilkår gældende for henholdsvis arbejde i Danmark og Tyskland i selskabets anlægskontrakter. Femern A/S har desuden indarbejdet en klausul med krav om etablering af elev- og praktikpladser, siger Bo Eske Nielsen, der er koordinationsdirektør for Femern A/S.
På trods af klausuler i offentlige kontrakter findes der flere eksempler på lønfusk hos underentreprenører. Energitårnet i Roskilde blev under byggeriet ramt af faglig konflikt og Københavns Kommune tilbageholdt en million kroner af entreprisesummen efter afsløring af lønfusk.
- Vi vil holde skarpt øje med, at hovedentreprenøren og dennes underentreprenører overholder de af selskabet fastsatte krav til løn- og arbejdsvilkår på Femern Bælt-projektet. Hvis der opstår uenighed mellem parterne om løn- og arbejdsvilkår, håndteres denne i det danske arbejdsmarkedssystem, siger Bo Eske Nielsen, koordinationsdirektør for Femern A/S.
Han tilføjer, at ansvaret og den økonomiske risiko for eventuelle arbejdskonflikter placeres hos entreprenøren.