Det var nervepirrende tæt på for verdens ældste fyrskib.
Men nu ser det ud til, at historieinteresserede skibsentusiaster kan tørre sveden af panden.
Skibet ligger til kaj på Refshaleøen i København, og selskabet, der ejer kajen, vil af med skibet. Ejeren er nemlig forsvundet, og skibet ligger derfor og bruger kajplads og strøm, uden nogen at sende regningen til.
Så er der to muligheder. Salg eller ophugning. Ejeren af Refshaleøen valgte det første, og flere interesserede købere har allerede meldt deres bud.
Advokat Erik Mølenberg står for salget, og han er yderst sparsom med oplysninger om den spektakulære handel.
"Vi afventer stadig det sidste bud, og jeg kan ikke sige, hvor mange interesserede, der er, før alle har budt," siger han.
Advokaten håber, at der i næste uge vil komme afklaring på det gamle træskibs skæbne.
"Vi vil gøre meget for at undgå, det skal skrottes. Det ville da være trist," siger han.
Derfor dukkede en mystisk annonce den 10. september op i Børsen med ordene:
"Fyrskib nr. X sælges herved i offentligt udbud til højestbydende."
Auktionen skulle egentlig have sluttet i dag, men en sidste byder har fået chancen for at blive netop højstbydende.
Fyrskibet, der ligger og forfalder ved kajen på Refshaleøen ligner ikke et unikt stykke kulturarv, men det er det ikke desto mindre.
Med sit fyrtårn har skibet nemlig hjulpet mangt en sømand med navigationen siden 1877, og det gør det sandsynligvis til verdens ældste stadig eksisterende fyrskib.
Hvem, der har budt, og hvor meget, vil advokat Erik Mølenberg ikke afsløre, før alle bud er på plads.