Da Århus Kommune i sidste uge holdt Kattegatkonference i København, væltede støtten ind fra alle sider.
Samme dag lovede Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, sit partis opbakning til at starte forundersøgelser af broen og forsøge at finde pengene på næste års finanslov.
Men selvom Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er positiv over for en Kattegatbro, vil han vente med at tage stilling til broen, til regeringens Infrastrukturkommission fremlægger sin rapport i begyndelsen af november.
En stor fejl
Den melding møder kritik fra Venstres politiske leder i Århus, Gert Bjerregaard.
»Det mener jeg er en stor fejl,« skriver han i et åbent brev til Kristian Pihl Lorentzen, hvori han forsøger at lægge pres på sin kollega for at finde pengene nu.
»Det er ikke længere muligt at træffe beslutning om større og langsigtede trafikinvesteringer i Danmark uden at tage muligheden for en Kattegatbro i betragtning. Derfor skal en forundersøgelse af en Kattegatbro ikke afvente Infrastrukturkommissionens betænkning, men i stedet ses som en naturlig forlængelse af den,« mener Bjerregaard.
En forundersøgelse af Kattegatbroen vil koste omkring 100 millioner kroner og tage et par år at gennemføre.
»Her betyder ét år meget. Jeg vil derfor opfordre til, at vi ikke skubber forundersøgelsen til Finanslov 2009, men allerede afsætter penge hertil i forbindelse med Finanslov 2008,« skriver Gert Bjerregaard til sin kollega. Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Kristian Pihl Lorentzen.
En bro over Kattegat vil betyde, at en rejse mellem Århus og København kan klares på mindre end en time.
Samtidig vil broen skabe vækst og placere Århus midt i Danmark.
Hvis forundersøgelserne sættes i gang nu, kan Kattegatbroen stå klar i 2020.