På Vejen Gymnasium går det godt. Så godt, at gymnasiet kan prale af at være blandt de bedste i landet hvad angår frafald og løfteevne. Hvor det gennemsnitlige frafald fra landets gymnasier ligger på mellem 15-20 %, er tallene fra Vejen markant lavere. For både HF-linjen og STX gælder det, at det lave frafald sikrer Vejen en topplacering for både regionen, men også på landsplan. Dette glæder de sig over på Vejen Gymnasium, og rektor Lars Amdisen Bossen forklarer også, hvordan den generelle trivsel og den faglige udvikling bliver vægtet højt.
Løfteevne sikrer eleverne en bedre fremtid
Et gymnasiums løfteevne handler om, hvordan skolen kan løfte eleven. Baseret på de forskellige socioøkonomiske vilkår eleverne kommer fra, er det muligt at lave en beregning på de forventede skriftlige karakterer. Klarer eleverne sig bedre end disse tal, kan man altså sige, at gymnasiet har formået at løfte eleverne. Således formår de i Vejen at udvikle elevernes faglighed og sikre rammer, der kan være en medhjælpende faktor til, at eleverne opnår deres fulde potentiale.
Med de nye tal fra de skriftlige eksaminer 2018 ser det igen fremragende ud for Vejen Gymnasium, hvad løfteevne angår. De placerer sig således på en delt førsteplads for regionen samt en delt ottendeplads på landsplan, hvilket rektor Lars Amdisen Bossen finder meget tilfredsstillende.
Bedre studiebetingelser afspejler sig i de faglige resultater
Hos Vejen Gymnasium er de selvfølgelig stolte af de flotte resultater. Ikke mindst fordi, at man på gymnasiet har stort fokus på at tilbyde de bedst mulige betingelser for at efterkomme elevernes behov. Dette formår de blandt andet ved at tilbyde hjælp til faglig udvikling via skolens skrivevejleder Birgitte Hedegaard og læsevejleder Lisbeth Lage. Vejlederne har mulighed for at tilbyde hjælp og kurser til den enkelte elev, således at de er tilpasset vedkommendes behov. For at alle elever har de bedst mulige betingelser for at udvikle deres faglighed, gennemføres der i starten af uddannelsesforløbet læsescreeninger. Resultaterne bliver i samarbejde med vejlederen gennemgået med eleven, så de herigennem får indsigt i blandt andet læsehastighed, stavevanskelighed og forståelse af stoffet. Ved at gennemføre screeningen på alle elever, får hver enkelt kendskab til deres eget niveau, og det er tilmed muligt at finde frem til de elever, der skulle have behov for ekstra hjælp. På denne måde sikrer man, at alle elever får de betingelser, der skal muliggøre en faglig udvikling. Udover læsescreeningen i 1.g, bliver eleverne i 2.g præsenteret for en træningsopgave, der bliver efterfulgt at en samtale for de elever, der får karakterer under 4. Herved følges der op på elevernes udvikling under uddannelsesforløbet, og således formår gymnasiet tidligt at gribe og løfte dem, inden de skal til de afgørende eksaminer.
Tilbud om studiecoach
Der kan ofte være andre faktorer end de faglige kvaliteter, der er afgørende for elevernes præstation. Derfor har Vejen Gymnasium, udover de faglige tiltag, også ansat en studiecoach, der skal varetage samtaler med eleverne. Studiecoach, Lena Lange Sørensen, skal fungere som et tilbud til eleverne, hvor de har mulighed for at snakke om alle slags problemer. Der er altså her både hjælp at hente til problemstillinger, der ligger uden for gymnasiets rammer, men også til alt andet, der skulle presse på.
Ved at sætte fokus på den generelle trivsel, satser Vejen Gymnasium på at skabe et miljø, der er tilpasset elevens behov. Evnen til at løfte eleverne fagligt, samt gribe dem socialt, kan være det, der sikrer betingelserne for læring. Derfor er det for rektor Lars Amdisen Bossen tilfredsstillende, når de studiemæssige tiltag giver pote og afspejler sig i elevernes faglige præstationer.
Ovenstående indhold er sponsoreret