Det blev en vaskemaskine fra Michigan, der tog prisen for årets skøreste advarsel ved prisuddelingen i sidste uge. På fronten af vaskemaskinen, der står på et vaskeri i byen Northsville, advarer producenten mod at putte mennesker ind i maskinen og tænde den.
På andenpladsen kom en motorproducent, der advarede mod at tjekke benzinstanden i skæret af en tændstik.
Det er græsrodsorganisationen Michigan Lawsuit Abuse Watch, der står bag prisen, som i år blev uddelt for tiende gang. 150 advarsler var nominerede, men det var vaskemaskinen, der løb med sejren foran blandt andre motorproducenten og en mobiltelefonproducent, der fortæller kunderne, at telefonen ikke kan tåle en tur i mikrobølgeovnen.
Frygter sagsanlæg
Selvom advarslerne får de fleste til at trække på smilebåndet er konkurrencen ikke kun for sjov. Mange af advarslerne skyldes producenternes frygt for sagsanlæg. En frygt, som får ny næring af hyppige sager af mere eller mindre lødig karakter.
»Vi vil gerne have USA til at tale om, hvordan overdrevne sagsanlæg ændrer vores kultur på måder, der kan skade vores familier og samfund,« skriver Bob Dorigo Jones, der er formand for Michigan Lawsuit Abuse Watch, på foreningens hjemmeside.
Amerikanernes forkærlighed for at sagsøge hinanden er velkendt. Et af de mest berømte eksempler er den såkaldte McDonalds-sag fra 1994, hvor den 81-årige Stella Liebeck fik tildelt 650.000 dollars i erstatning efter at have brændt sig på en kop kaffe, hun havde købt i fastfood-restauranten.