Den indonesiske ubåds forlis med 52 om bord er en tragedie, men desværre langt fra den værste igennem tiden med ubåde.
Det er klaustrofobisk og kræver en hel speciel psyke at arbejde og gøre tjeneste i en ubåd. Frygten for en ulykke og det faktum, at man kan synke ned og blive levende begravet i en stålcylinder og vente på, at ilten slipper op, står som et evigt muligt scenarie for disse folk.
Ifølge sitet Naval-Technology, så er her historiens værste ulykker med ubåde involveret uden for krigstid.
USS Thresher (SSN-593)
Den 10. april 1963 afprøvede den store atomdrevne ubåd USS Thresner nogle test på det dybe farvand ud for Cape Cod på USA's østkyst. På et tidspunkt sender den nogle informationer om mindre problmer til følgeskibet på vand, Skylark. Lige pludselig synker ubåden med høj fart fra en dybde af 800 meter til svimlende tre kilometer.
En alt for stor dybde og alt for højt et tryk til konstruktionen af fartøjet, som imploderede og trak alle 129 om bord i døden. Det højeste antal døde i en ubådsulykke nogensinde.
Undervandsubåden Trieste, som kan dykke helt ned til 12 kilometers dybde, fandt vraget og den primære grund til ulykken. En kompressor i motoren havde sat ud, og derved kunne det 3.700 tons tunge fartøj ikke få nok kraft til at stige op til overfladen, så det fór den modsatte vej.
K-141 Kursk
Mange husker sikkert de dramatiske omstændigheder, som involverede en af Ruslands flådes stoltheder, ubåden Kursk. I august 2000 deltog den i en stor militærøvelse i Barentshavet, og under øvelsen skulle den fyre fire ikke ladte torpedoer af. Lækagen fra en af torpedoerne af det højeksplosive HTP, mener man, var grunden til en eksplosion, som sendte kæmpe-ubåden til bunds.
Eksplosionen ødelagde det meste af ubåden og dræbte størstedelen af den 118 mand store besætning. Men 23 overlevede i den 9. og uskadte afdeling. Desværre var de russiske myndigheder ikke hurtige til at bede omverdenen om hjælp. Militære hemmeligheder og andre hensyn kom før en redningsaktion, så inden man endelig kunne komme til at hjælpe den russiske flåde, var det for sent. De 23 søfolk, som i dagevis havde været fanget og håbet til det sidste, at hjælpen kom frem, led en frygtelig kvælningsdød, da ilten til sidst slap op.
USS Scorpion SSN-589
Den store ubåd, som i maj 1968 havde deltaget i en militærøvelse i Middelhavet, var på vej tilbage til basen i Norfolk i USA, og man hørte sidste gang fra den i farvandet nogle hundrede kilometer sydvest for øgruppen Azorerne. Da den ikke returnerede til basen med dens 99 store besætning blev flere redningsaktioner og eftersøgninger sat i gang, men man fandt ikke ubåden i første omgang.
Først i oktober samme år allokerede et af flådens fartøjer, USNS Mizar, ubåden på over tre kilometers dybde. Man mener, at forliset skyldtes en utilsigtet aktivering og eksplosion af en af ubådens torpedoer grundet en fejl på en batteripakke til disse.
Thetis (N25)
Tilbage i juni 1939 sejlede den engelske Thetis-ubåd ud i Liverpoolbugten, da den sank og tog 99 af besætningens 103 mand store besætning med sig i dybet. Som i forhold til de andre beskrevne ulykker "kun" var 45 meter.
Ubåden blev senere bjærget, repareret og omdøbt som Thunderbolt og indgik i Anden Verdenskrig. Den blev dog sænket af en italiensk corvette i marts 1943 og igen – helt paradoksalt – overlevede også præcis fire personer forliset her.
K-129
I marts 1968 sank den sovjetisk atomdrevne ubåd, nogle uger efter den havde forladt sin base i Kamchatka. Den forsvandt pludseligt og trods massive eftersøgninger, meddelte den sovjetiske flåde, at alle 99 om bord regnes for omkomne.
Det amerikanske flådefartøj USS Halibut fandt dog i august frem til vraget, som lå på over fem kilometers dybde nordøst for øen Oahu på Hawaii. Årsagen til forliset er den dag i dag ukendt.
Great Wall Ming 361
Den dieseldrevne kinesiske ubåd var på øvelse i Det Gule Hav i april 2003, da alle om bord pludselig faldt om og blev kvalt inde i ubåden.
Ilten slap simpelthen op, på grund af en fejl i de dieseldrevne motorer, og den store ubåd drev rundt i 10 dage på havet. Da det var en såkaldt "No Contact"-mission, anede ingen uråd om søfolkenes skæbne. En kinesisk fiskebåd fandt Great Wall Ming drive rundt i overfladen, og kontaktede myndighederne.
Den blev slæbt tilbage til dens base i Qingdao med dens uhyggelige last med 70 døde søfolk.
Hvad er implosion
Når en ubåd imploderer af stort tryk på dybt vand, ændrer det formen på undervandsbåden. En implosion er en slags omvendt eksplosion. Mens eksplosionens kraft går udad, vender implosionen indad.
Det fortæller Ditte Dyreborg, der er orlogskaptajn i søværnet til Ritzau. Da Danmark havde undervandsbåde, var hun ubåds-teknikofficer.
- Hvis en ubåd farer ned i dybet, bliver trykket større, større og større, siger hun.
Det stærkeste sted på ubådens skrog er spanterne, der udgør skelettet.
- Der er en vis afstand mellem dem. Og efterhånden som man kommer længere ned, vil pladerne mellem spanterne bøje indad, og på et tidspunkt vil de kollapse.
- Så har du implosionen.
- Ubåden vil i princippet blive kortere og få bølger hen langs siden. Det vil ligne en udmagret hest, hvor man kan se ribbenene hele vejen hen, siger Ditte Dyreborg.
Luften i ubåden bliver med ét presset ud, og mennesker i båden bliver mast flade, fortæller orlogskaptajnen.