Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Den danske teknologi- og læringsvirksomhed Area9 udvikler personaliserede, adaptive on-line læringsmoduler til skoleelever, studerende og medarbejdere, der skal efteruddannes. Det betyder, at enhver via computerprogrammer kan modtage undervisning, der løbende tilpasser sig den enkeltes niveau. Kursus- materialet skræddersys simpelthen løbende, saÌ? niveauet hele tiden lægger sig til rette efter elevens eller kursistens foregående præstationer.
"Vores mål er at skabe verdens førende læringsteknologiske virksomhed til såvel uddannelsessektoren som erhvervslivet. Og forhåbentligt kan det skabe et kraftcenter i Danmark for uddannelsesteknologi og forskning," siger grundlægger og direktør hos Area9, Ulrik Juul Christensen, der regnes for en af verdens førende uddannelsestænkere og sidder i et stort antal amerikanske og internationale rådgivende organer og organisationer.
Forskning har dokumentereret, at denne undervisningsform baÌ?de forbedrer indlæringen og øger hastig- heden i forståelsen af undervisningen hos de studerende, der har arbejdet med computerprogrammerne. Flere tusinde universiteter og millioner af elever bruger i dag Area9's tidligere platform, og prominente organisationer som New England Journal of Medicine bruger teknologien i deres NEJM Knowledge+ platform, som benyttes at tusinder af læger i USA og resten af verden.
Det er ogsaÌ? dokumenteret, at virksomheder spilder meget store millionbeløb hvert aÌ?r paÌ? efteruddannelse, som ingen effekt har, fordi den er standardiseret og ikke tilpasset den enkeltes niveau og særlige behov for nye kompetencer. Op mod 70 procent af det indlærte er allerede glemt dagen efter.
"Vi investerer saÌ? stort et beløb i Area9, fordi vi vil understøtte Area9 i at blive et internationalt fyrtaÌ?rn paÌ? omraÌ?det for læringsteknologi, og fordi vi forventer, at uddannelse og læring staÌ?r overfor en revolution i maÌ?den, vi alle sammen skal lære paÌ? ved hjælp af kunstig intelligens og anden robotteknologi samt adaptive og personaliserede læringsalgoritmer," siger Vækstfondens direktør Christian Motzfeldt og uddyber, at educational technology, EdTech, er et investeringsomraÌ?de, Vækstfonden har fokus paÌ? netop fordi innovationspotentialet og markedsmulighederne er meget, meget store.
I krydsfeltet mellem disse nye teknologier og personaliseret uddannelse og læring befinder Area9 sig. Og her her de befundet sig i snart 20 aÌ?r, siden stifterne som medicinstuderende og datalogistuderende startede en meget lang rejse, der i 2014 foreløbigt kulminerede med et opsigtsvækkende stort salg af dele af virksomheden til det amerikanske forlag McGraw-Hill Education. Ligeledes har Area9 store, internationale virksomheder som Hitachi Data Systems, Coloplast og Topshop paÌ? kundelisten. Nu har de danske stiftere saÌ? aÌ?bnet et nyt selskab for adaptiv læringsteknologi: Area9 Lyceum.
"Area9 har tiltrukket store koncerner, der opererer paÌ? globalt plan, til kundeporteføljen og det er vores forventning, at dette kan videreføres og accelereres yderligere, i takt med udviklingen og udrulningen af generation 4," siger Christian Motzfeldt.
Om valget af Vækstfonden som partner siger Ulrik Juul Christensen fra Area9: "Den rejse, vi er startet paÌ?, kræver, at man er paÌ? bølgelængde, og at der er stor tillid mellem parterne. Det har været vores primære motiv for at vælge Vækst- fonden, men ogsaÌ? fordi fonden meget hurtigt viste indsigt i vores industri og med det samme forstod, hvad vi vil."
I den kommende tid vil arbejdet med at designe fjerde generation af Area9s platform tage yderligere fart. Det nyeste skud paÌ? stammen kommer til at hedde Rhapsode.
"Vi oplever en kolossalt stor interesse for vores fjerde generations platform, for- di de læringsteknologier, vi har udviklet de seneste ti aÌ?r, har haft stor betydning for mange mennesker. Vi har samlet et dreamteam af kolleger, samarbejds- partnere og raÌ?dgivere, som ikke bare vil designe Rhapsode men ogsaÌ? sikre, at den globalt vinder fodfæste i organisationer, skoler og virksomheder," siger Ulrik Juul Christensen.
Area9 Lyceum forventer at have de første produkter i produktionskvalitet klar til efteraÌ?ret.
Ulrik Juul Christensen, Area9 og Christian Motzfeldt, Vækstfonden er til raÌ?dighed for uddybende kommentarer.
OM AREA9
Area9 er en danskejet koncern, der har to primære forretningsomraÌ?der: Læringsteknologi og datalogisk højteknologi til optimering af menneskers værdi for virksomheder i forbindelse med call-centre, migrering af legacy systemer og procesoptimering. Den datalogiske virksomhed, Area9 Innovation, leverer teknologi globalt til store virksomheder som banker, forsikringsselskaber og lægemiddelproducenter i et tæt samarbejde med den strategiske samarbejdspartner Cognizant. Den nye læringsvirksomhed, Area9 Lyceum, samler alle koncernens læringsaktiviteter og IP rettigheder herunder Area9's majoritetsaktiepost i Area9 Learning, der er verdens førende adaptive læringsvirksomhed i virksomhedssegmentet, og ejes sammen med McGraw-Hill Education efter at Area9 solgte en del af koncernen fra til McGraw-Hill Education i 2014.
Læs mere paÌ? www.area9lyceum.com
OM VÆKSTFONDEN
Vækstfonden er statens finansieringsfond, som medvirker til at skabe flere vækstvirksomheder ved at stille kapital og kompetencer til raÌ?dighed. I samarbejde med private investorer har fonden siden 1992 med finansieret vækst i over 6.600 virksomheder for et samlet tilsagn paÌ? mere end 20 mia. kr.
Vækstfonden investerer med egenkapital i partnerskab med private investorer og finansierer med laÌ?n og kautioner i samarbejde med danske finansieringsinstitutter. Samlet med finansierer Vækstfonden over 800 virksomheder om aÌ?ret.
Læs mere paÌ? www.vf.dk
KONTAKT:
Area9 Lyceum (Danmark): Steen Breiner, +45 40 29 92 79 eller steenbreiner@steenbreiner.com Area9 Lyceum (US/International): Molly Lynch, +1 773 505 9719 eller molly@lynchgrouponline.com Vækstfonden: Nathali Selmeczi Leth, seniorkommunikationsraÌ?dgiver, +45 28 60 01 13 eller nsl@vf.dk
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.