Det er langtfra optimalt at opfordre ludomaner, som forsøger at komme ud af en afhængighed, til at genoptage deres spilleri.
Sådan lyder det fra Venstres skatteordfører, Louise Schack Elholm, efter at Politiken tirsdag omtaler flere tilfælde, hvor Danske Spil har lavet markedsføring over telefon, e-mail og brev til aktive og tidligere spillemisbrugere.
- Det er en rigtig, rigtig dårlig praksis, konstaterer skatteordføreren.
I markedsføringen tilbyder Danske Spil ifølge Politiken sine tidligere storkunder en bonus for at genoptage spillet.
- Det, vi gør helt konkret, er, at vi allerede har sat gang i to undersøgelser af omfanget af ludomani, og hvad man kan gøre i forhold til det. Når resultaterne af de undersøgelser er kommet, vil vi gå i gang med forhandlingerne på det her område, siger Louise Schack Elholm.
Det sker med henvisning til, at Skatteministeriet sammen med Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) har iværksat to undersøgelser af omfanget og karakteren af ludomani i Danmark.
- Det er svært at komme med et udspil, når vi ikke kender hele puslespillet. Danske Spil kan jo muligvis være en enkelt brik. Vi ved ikke, hvor mange spiludbydere der gør det her. Så derfor er den bedste løsning at vente på et mere oplyst grundlag, før vi agerer, siger Venstres skatteordfører.
Center for Ludomani oplyser til Politiken, at de fleste af de 700-800 personer, som årligt er i behandling på centret, har fået bonustilbud fra branchen efter deres spilstop.
Pressechef i Danske Spil Marie Grabow Westergaard beklager, at ludomaner bliver ramt af Danske Spils bonustilbud. Men det kan ske igen i morgen, siger hun.
- Vi har ingen ambitioner om at tjene penge på denne sårbare gruppe. Derfor er det dybt ulykkeligt. Men der er teknikaliteter, der gør det svært for os at vide, om folk er i behandling, eller om de er registreret i Rofus (misbrugsregister, red.), siger hun til Politiken.
Socialdemokraterne kræver et øjeblikkeligt stop for Danske Spils praksis.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.