Klokken lidt over seks om morgenen 18. juni 1981 startede testpilot Hal Farley prototypen af historiens første stealth-fly på landingsbanen i det superhemmelige militærområde Area 51 .
Flyet, som farede mod himlen, var den fysiske manifestation af de tanker, som den russiske fysiker Pyotr Yakovlevich Ufimtsev detaljeret skrev i et dokument i 1964. Dokumentet blev glemt, indtil en medarbejder hos flyproducenten Lockhead Martin i 70 erne fandt en oversættelse af det i arkiverne.
Det, han stod med, var en komplet beskrivelse af, hvordan man kunne konstruere et fly, som ingen radar kunne se. Det var en beskrivelse af, hvordan man kunne skjule sig i mørke nætter og nedkæmpe fjenden uset.
Derfor var det en temmelig vigtig test, som foregik den morgen i Area 51.
Få dage før jul otte år senere forlod otte F-117 Night Hawk-fly flybasen Tonopah i Nevada. Forude var Panama og operation Just Cause , der havde til formål at eliminere general Manual Noriega. Det var første gang, at flyene skulle i kamp. Operationen slog fejl, men flyene ramte deres mål og viste deres værd.
To år senere indledte amerikanerne operation Desert Storm mod Irak ved at sende en bølge af F-117 mod Bagdad i ly af natten og i skjul for radarerne. Angrebet overrumplede den irakiske hær fuldstændig. I alt fløj flyene 1.300 missioner under krigen og brugte over 2.000 tons ammunition. Senere blev flyet brugt på Balkan og i den nuværende Irak-krig.
Men nu er det slut. Det første fly, der kunne skjule sig for fjendens radarer, er blevet overhalet af ny teknologi og får snart klippet sine vinger. Den 22. april i år lander flyet, der afgjorde krige, for sidste gang.