Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, d. 21. marts
Mange virksomheder investerer store beløb i at tage et medansvar for verdens sociale og humanitære udfordringer. Alligevel viser en ny undersøgelse, at stort set ingen danskere kan komme i tanke om et samarbejde mellem en virksomhed og en velgørende organisation. Røde Kors, Deloitte og en række virksomheder og civilsamfundsorganisationer vil nu skabe mere opmærksomhed om partnerskaberne og hjælpe til med at få mere ud af dem.
"Partnerskaber mellem humanitære organisationer og visionære virksomheder er en afgørende forudsætning for at forbedre vores samfund. Se bare på flygtningekrisen i Europa eller det store pres på miljøet. Vi kan ikke løse den slags udfordringer med ressourcer fra én organisation eller én sektor alene", siger Birgitte Mabeck, Fundraisingchef i Røde Kors i Danmark.
Helt konkret har Røde Kors arbejdet sammen med 30 virksomheder og civilsamfundsorganisationer for at finde ud af, hvordan partnerskaberne skaber mere værdi.
"Resultatet er, at vi i fællesskab lancerer et værktøj, der kan hjælpe med at udvikle nye, stærke løsninger. I Danmark er der en god, lang tradition for partnerskaber mellem virksomheder og civilsamfund. Det nye er, at der tilføjes en forretningsvinkel til det filantropiske. Dermed bliver samarbejdet som regel mere komplekst. Til gengæld har det enormt stort potentiale, når virksomheders investeringskapital og krav om vækst bliver kombineret med civilsamfundets lokale kendskab og tilstedeværelse", siger Birgitte Mabeck.
Deloitte har haft en faciliterende rolle i hele forløbet, som blev påbegyndt i 2014, mens Coop, Grundfos og Care Danmark har været særligt engageret i vidensindsamling, udvikling og test af værktøjerne.
"En vigtig læring er, at virksomheder skal begynde at se bort fra filantropi og donationer. I stedet skal de bruge deres kernekompetencer til at adressere de mange humanitære og miljømæssige udfordringer, og så skal de blive bedre til at synliggøre resultaterne," siger Bahare Haghshenas fra Deloitte Sustainability.
Netop evnen til at synliggøre de mange resultater af sociale investeringer er en mangelvare, viser en helt ny undersøgelse foretaget af Deloitte.
"Når man spørger danskerne, om de kan nævne bare ét partnerskab mellem en virksomhed og en velgørende organisation, svarer hele 93 pct. blankt nej. Det viser, at virksomhederne i den grad har brug for at fortælle om deres sociale engagement, så de skaber den opbakning og opmærksomhed, der får endnu flere til at bidrage", siger Bahare Haghshenas.
Et af FN's 17 verdensmål er at styrke globale partnerskaber for bæredygtig udvikling.
Fakta
Tallene er baseret på i alt 1004 interviews med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
De nævnte vejledninger og værktøjer er tilgængelige her: www.access2innovation.com/theguide
Disse virksomheder og organisationer har bidraget:
Access2Innovation, Arla, Atp, Bilka, Børnefonden, Care Danmark, Carlsberg, CBS, Coop, Danida, Dansk Erhverv, Dansk Supermarked, Deloitte, DI, Fairtrade, Falck, Folkekirkens Nødhjælp, Grundfos, H&M Conscious Foundation, IBIS, ISS. Kenya Red Cross, Kræftens Bekæmpelse, Maersk, Novo Nordisk, Palsgaard, SOS Børnebyerne, Sunripe, TopToy, UNDP
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.