I stakken af rabatkuponer til Tivoli Friheden, Bruuns Galleri og Race Hall kan årets konfirmander finde en to-siders annonce fra seks af byens videregående uddannelser. De er gået på charmeoffensiv i det gratis Blue Monday-hæfte, som giver konfirmanderne rabat til mange af byens forlystelser og restauranter.
»Idéen er at plante et frø hos de unge, som kommer til byen og har en god dag, så de måske tænker positivt om Århus, når de senere skal vælge studieby,« forklarer Bo Bjerre Jakobsen, chefkonsulent i ledelsessekretariatet på Aarhus Universitet.
Ikke for tidligt ude
Universitetet er sammen med Arkitektskolen Aarhus, Danmarks Journalisthøjskole, Det Jyske Musikkonservatorium, Ingeniørhøjskolen i Århus og Handelshøjskolen gået sammen om at promovere Århus som uddannelsesby.
Og selvom konfirmanderne reelt først om mange år skal vælge videregående uddannelse, så mener Ingeniørhøjskolens rektor, Ove Poulsen, ikke, at uddannelsesinstitutionerne er for tidligt ude.
»Det er meget væsentligt at begynde prægningen af de unge tidligt, for allerede i løbet af det første år i gymnasiet skal de vælge en studieretning. Den har betydning for, hvad de skal studere senere, og for hvor de skal rejse hen den dag, hvor de er færdige,« siger Ove Poulsen.
Derfor har de århusianske uddannelsesinstitutioner fyldt annoncen med positive stikord om Århus kvaliteter som studieby.
Læg mærke til Århus
»Vi vil gerne signalere, at Århus er en dejlig by, og at den rummer et væld af muligheder for et rigt studieliv inden for en meget lille afstand. Så budskabet er: Læg mærke til os,« siger Bo Bjerre Jakobsen.
Århus har i alt cirka 40.000 studerende, som er fordelt på omkring 25 institutioner, der tilbyder uddannelselser.