Det kan godt være, at der hænger en kalender med letpåklædte piger i skurvognen, men elever på de tekniske erhvervsuddannelser vil ikke tale om sex i timerne.
Det konstaterer Sex & Samfund i en omfattende kortlægning af behovet for seksualundervisning på ungdomsuddannelsernes.
3.500 unge fra forskellige ungdomsuddannelser har indgået i undersøgelsen.
Men det har været umuligt at få elever og personale på erhvervsuddannelserne i tale, fortæller national projektmedarbejder Morten Emmerik Wøldike.
”På de tekniske erhvervsuddannelser har vi har haft meget svært ved at komme igennem til eleverne. Vores erfaringer er, at der er en berøringsangst blandt uddannelsesledere og lærere i forhold til at inddrage seksualundervisning,” siger han.
Et generelt behov for seksualundervisning
Behovet for viden om sex er ellers lige så udtalt blandt den erhvervsfagligt begavede del af den danske ungdom, som blandt den øvrige ungdom. Statistikkerne for sexsygdomme viser, at det kniber med de unges viden.
Sidste år blev 27.932 personer testet positive for klamydia og hovedparten var i aldersgruppen 15-29 år. Man regner med, at lige så mange er smittet uden at vide det.
Derfor er radiotavsheden fra erhvervsuddannelserne ’uheldig’, mener Sex & Samfund. [pagebreak]
”Vi ved, at unge på erhvervsuddannelserne har behov og ønske om at få mere viden om prævention og sexsygdomme. Vi ved, at færre mænd end kvinder lader sig teste for sexsygdomme, og da disse uddannelser domineres af flest mænd, peger det på et behov,” siger Morten Emmerik Wøldike.
Ingen kondomer på kosteskaftet, tak!
Han mener, at mange uddannelsesledere og lærer på særligt de tekniske erhvervsuddannelser har et forældet syn på seksualundervisning.
”Mange tror, at det handler om at sætte et kondom på en kost ligesom i folkeskolen. Eller at seksualundervisningen er noget med at læreren skal fortælle om sig selv. Sådan er det ikke,” siger Morten Emmerik Wøldike og fortsætter:
”Der er også en fordom om, at det ikke er noget, unge mænd skal forholde sig til, eller at de unge ikke ønsker at forholde sig forhold sig til det.”
Inspektør: Vi tør da god snakke om sex
Inspektør for to af Københavns i alt ni tekniske skoler Hans Hother Poulsen er overrasket over Sex og Samfunds udmelding om, at der er behov for seksualundervisning på ungdomsuddannelserne.
”Det er ikke en tanke, der har strejfet mig, men jeg ville ikke have noget imod at indføre det hos os. Jeg mener nu, at det i store træk bør ske i folkeskolen på et tidligere niveau, for vores elever er fra 16-17 år og opefter,” siger Hans Hother Poulsen.
Han afviser, at der skulle være en tale om en særlig berøringsangst over for seksualundervisning på de tekniske erhvervsuddannelser.
Men hvis seksualundervisningen skal på skoleskemaet er den bedste tjent med komme det via ’lærerkræfter udefra’, mener han. [pagebreak]
”Hvis det var en læge eller sygeplejerske, der kom og fortalte om det, så tror jeg, at det ville komme ind på lystavlen. Det skal være nogen med en vis autoritet inden for det område. Når man begynder på erhvervsskolerne, så er spørgsmålet, hvor alvorligt det unge menneske ellers tager den slags,” siger Hans Hother Poulsen.
"Slå døren ind"
Sex & Samfund peger på, at det er et generelt problem, at seksualundervisningen slutter efter folkeskolen.
Ifølge Morten Emmerik Wøldike viser undersøgelser, at der større sandsynlighed for, at unge på erhvervsuddannelserne 'aldrig har modtaget seksualundervisning'. Derfor er der et større behov for at diskutere prævention, sexsygdomme og rammer omkring et seksualliv.
”Vi skal have slået døren ind på de tekniske uddannelser. Og når først man ved, hvad det handler om, tror jeg, at interessen følger med," siger Morten Emmerik Wøldike.
pagebreak]