Det er ikke den trykte avis, som de unge sidder med ved morgenbordet, når de skal have deres nyheder.
Nej, det er nærmere mobiltelefonen eller computeren, for de unge mellem 18-24 år fortrækker at få deres nyheder via sociale medier - primært Facebook.
Det viser en ny rapport fra Reuters Institute for the Study of Journalism ved Oxford, "Reuters Digital News Report 2016", som kortlægger nyhedsforbruget i 26 lande, heriblandt Danmark.
Hele 30 procent af de unge siger, at de får deres nyheder via sociale medier. Og blandt alle aldersgrupper i Danmark er tallet steget til 12 procent fra kun seks procent sidste år.
I Danmark bidrager professorerne Kim Schrøder og Mark Blach-Ørsten fra Roskilde Universitet til rapporten. Og ifølge Mark Blach-Ørsten er det et spørgsmål om vaner.
- Danskerne har igennem mange år været meget glade for Facebook. Og da vi er ikke så glade for selv at lægge ting ud, bruger vi primært Facebook til at dele ting - særligt nyheder.
Den store udfordring for medierne er, at vi stadig ikke er særlig villige til at betale for nyhederne på nettet. Sammenlignet med de engelsktalende lande er de nordiske lande dog duksene i klassen. Kun syv procent i Storbritannien har betalt for nyheder.
Men hvor det er 27 procent af nordmændene, er det kun 15 procent af danskerne, der er villige til at betale.
- Nyhedsmedierne har svært ved at omsætte opmærksomheden på de sociale medier til penge.
- Medierne prøver lige nu at finde en måde at få engageret folk på de sociale medier, uden det går ud over deres forretningsmodel, og det er en svær balance, siger Mark Blach-Ørsten.
Dog er det primært tv'et, vi tænder for, når vi vil have nyheder, viser rapporten. Hele 29 procent bruger tv som nyhedskilde. Hos de 18-24-årige er det dog kun 19 procent.
Den trykte avis ligger helt i bund. Kun syv procent får deres nyheder fra aviserne, og hos de 18-24-årige er det kun tre procent.
Undersøgelsen er gennemført af YouGov som en online-spørgeskemaundersøgelse i januar og februar 2016 med i alt 53.330 respondenter i 26 lande - med omkring 2000 respondenter i hvert land.
Blandt de undersøgte lande er Brasilien i toppen, når det gælder om at få nyheder via de sociale medier. Her er det 18 procent mod kun 10 procent året før, der får deres nyheder fra sociale medier.
I Finland er det blot fem procent og uden ændring fra året før.
/ritzau/