Hver ottende ung har fået pyntet huden med enten en eller flere tatoveringer.
Det viser en ny undersøgelse blandt unge mellem 15 og 25 år, som TNS Gallup har foretaget for Berlingske Tidende.
Samtidig svarer 43 procent af de unge, at de enten helt bestemt eller muligvis på et senere tidspunkt vil have en tatovering.
Tatovør Niskie Claesson, der har firmaet NSK Tattoo i et af Københavns ældste taoveringshuse betegner fænomenet som 'massepsykose'.
"Det er blevet trendy, og når folk ser, at mange - og kendte - har fået en tatovering, så sætter det en spiral i gang. På den ene side har folk fået et mere afslappet forhold til tatoveringer. Tidligere var det en ret lukket verden, men nu er det blevet mere åbent og tilgængeligt," siger Niskie Claesson til Berlingske.
Tatoveringsbølgen er opstået i kølvandet på forbrugssamfundet, lyder det fra professor Dannie Kjeldgaard, Syddansk Universitet.
"Det at anskaffe sig en tatovering er forbrug lige som andre former for forbrug. Tatoveringer har fået status på linje med andre former for kropsudsmykninger. Tatoveringer skal,lige som tøj, frisure, hus og bil, fortælle noget om, hvem vi er," siger Dannie Kjeldgaard til Berlingske.