Undgå sygdomme: Så meget fuldkorn skal børnene have

Børn, der indtager meget fuldkorn, er slankere, har lavere blodtryk og kolesteroltal. Det tyder også på, at børnene tager de sunde vaner med sig som voksne.
Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn mellem fire og ti år spiser 40-60 gram fuldkorn dagligt. To gode kilder til fuldkorn er havregryn og rugbrød.
Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn mellem fire og ti år spiser 40-60 gram fuldkorn dagligt. To gode kilder til fuldkorn er havregryn og rugbrød. Foto: Bax Lindhardt/Scanpix

De fleste har noteret sig, at fuldkorn er sundt. Men hvor meget fuldkorn skal børn egentlig have? Er det nok med en skål havregryn om morgenen?

Jo mere fuldkorn, jo bedre - hvis barnet i øvrigt spiser en varieret kost. Det viser en ny undersøgelse fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

- Vi kan se i vores undersøgelse, at jo mere fuldkorn børn spiser, jo lavere er deres insulin i blodet. Vi kan også se, at de børn, der spiser mest fuldkornshavre, har det laveste kolesteroltal og det laveste blodtryk, fortæller Camilla Trab Damsgaard, lektor ved Institut for Idræt og Ernæring.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn i alderen fire til ti år spiser 40-60 gram fuldkorn om dagen. Det svarer til to deciliter havregryn eller tre-fire skiver rugbrød.

Ifølge Camilla Trab Damsgaard bør man stræbe efter, at børnene ligger i den høje ende af den anbefaling. Undersøgelsen viser også, at børn, der ligger over anbefalingen, er mere sunde end dem, der ligger under anbefalingen.

Seniorforsker ved DTU Fødevareinstituttet Anja Pia Biltoft-Jensen forklarer, at de positive effekter skyldes et samspil af stofferne i fuldkorn, men fibrene har formodentlig en særligt gavnlig effekt.

- Fibre fylder godt og sørger for at holde os mætte i lang tid, og så har de en gavnlig indvirkning på tarmfunktionen, siger Anja Pia Biltoft-Jensen.

Hun tilføjer, at man stadig skal spise en varieret kost, så man ikke kommer til at mangle andre ting i sin kost. Variationen er også vigtig, når man vælger fuldkorn.

- Det gælder også inden for fuldkorn, at man skal sørge for at variere inden for fuldkornstyperne: fuldkornshvede, fuldkornsrug og fuldkornshavre, forklarer Anja Pia Biltoft-Jensen.

Undersøgelsen fra Institut og Ernæring viser, at det særligt er fuldkorn fra
rug og havre, der giver de gavnlige effekter.

Den letteste måde at få opfyldt sit fuldkornsbehov er ved at spise havregryn eller rugbrød. Fuldkornsindholdet i rå havregryn er nemlig helt oppe på 100 procent, og det er også højt i rugbrød, fortæller Anja Pia Biltoft-Jensen.

Hvis man er træt af havregryn eller rugbrød, råder hun til at gå efter Fuldkornsmærket.

- Hvis man er til lyst brød eller sandwichbrød, så gå efter sandwichbrød med Fuldkornsmærket. Eller fuldkornspasta, fuldkornsris eller fuldkornswraps, siger seniorforsker Anja Pia Biltoft-Jensen.

Det er vigtigt at sætte ind med de gode vaner tidligt. Undersøgelsen tyder på, at hvis de gode fuldkornsvaner opretholdes, så har det gavnlige effekter i forhold til diabetes og hjerte-kar-sygdomme senere i livet.

- Børn får normalt ikke hjerte-kar-sygdomme. Men vi kan se, at en del af de børn, der allerede i barndommen har højt blodtryk, insulinniveau og kolesterolniveau, også vil have det senere. Vi ved også, at de børn, der er overvægtige i dag, også har større risiko for det senere i livet, siger Camilla Trab Damsgaard.

Fakta: Husk fuldkorn

- Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn i alderen fire til ti år spiser 40-60 gram fuldkorn dagligt.

- Det svarer til lige knap to deciliter havregryn eller tre-fire skiver rugbrød.

- Fuldkorn er hele kornet inklusiv kim og skaldele. Modsat almindeligt hvedemel, der kun indeholder den stivelsesholdige frøhvide.

- Fuldkorn har et højt indhold af kostfibre, vitaminer og mineraler.

- Voksne anbefales at indtage 75 gram fuldkorn om dagen.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.