Når du bestiller flybilletter, kan du enten købe dem direkte af et flyselskab eller gennem en portal, der samler en masse flyafgange. Og ikke mindst ved sidstnævnte er det en god idé at være særligt opmærksom.
Mange rejsende tror, at billetformidleren skal hjælpe, hvis der opstår problemer. Men ofte er formidleren ikke direkte aftalepart, lyder det fra leder af Forbruger Europa Lars Arent.
- Derfor er det en god idé, at du selv er opmærksom på, hvem der er ansvarlig for din rejse, og endnu vigtigere sætter dig ind i de vilkår, der gælder, inden du booker billetter, siger han i en pressemeddelelse.
- Så undgår du at blive ubehageligt overrasket, og du er bedre rustet, hvis du får brug for hjælp.
Hvis du eksempelvis vil booke en rejse, som kræver mellemlandinger, er det vigtigt, at du holder øje med, hvordan billetformidleren karakteriserer billetterne. Er det for eksempel karakteriseret som "egentransfer", "selftransfer" eller "non-protected transfers", betyder det ifølge Lars Arent, at du køber separate enkeltbilletter.
Bedre at købe direkte
- Udfordringen med såkaldte egentransfer-billetter opstår, hvis et fly bliver aflyst eller forsinket. Så er det dit eget problem, at du ikke når det næste fly, siger Lars Arent.
Forbrugerrådet Tænk anbefaler som udgangspunkt, at du køber dine flybilletter direkte af flyselskabet.
Det fortæller politisk rådgiver for miljø og transport i forbrugerrådet Vibeke Myrtue Jensen.
- Køber du en samlet rejse med mellemlandinger hos et flyselskab, så vil flyselskabet nemlig være ansvarlige for ruten. Køber du gennem portaler, kan der opstå problemer med, hvem der har ansvaret, og vi ser desværre forbrugere, som ender som en kastebold mellem flyselskabet og bookingportalen, siger hun.
Hvis du gerne vil købe gennem en bookingportal, så er det en god idé at spørge, om det er en samlet rejse, du har købt, og om de er ansvarlige for eventuelle forsinkelser eller aflysninger, lyder det.
- Portalen kan fraskrive sig ansvaret for billetterne ved at informere dig om, at de ikke tager ansvar, hvis noget går galt - eksempelvis ved at skrive "egentransfer" på købet.
Hvis du ender i problemer om, hvem der har ansvaret i forbindelse med et forsinket fly, skal du kontakte begge aktører.
- Tag kontakt til både flyselskabet og bookingportalen. I sidste ende er klageinstansen som udgangspunkt Trafikstyrelsen, siger Vibeke Myrtue Jensen.
- Der findes også firmaer, som kan hjælpe dig med klageprocessen, men de tager også noget af den kompensation, som du muligvis er berettiget til.
Hold derfor øje med, om du bliver præsenteret for ruteforslag med mellemlandinger og oplysning om for eksempel ”egentransfer”. Så er du i færd med at købe flere enkeltrejser.
Kig også på, om billetterne har samme reservationsnummer - også kaldet PNR-nummer. Har de det, så er det én samlet rejse og dermed også flyselskabernes ansvar, hvis der opstår forsinkelser undervejs.
/ritzau fokus/
Af Alexander Broberg Tørring, Ritzau Fokus