20.000 kroner over disken, et lækkert fladskærms-tv med hjem. Pak ud og op at hænge. Og så én stor skuffelse. Det er, hvad mange oplever, når de har været ude med den store pengepung for at købe tv, fortæller Philippe Motet Jessen fra Forbrugerstyrelsen.
I 2006 henvendte cirka 900 fortvivlede forbrugere sig til styrelsens hotline. Ikke fordi fladskærmene var defekte, men fordi de ikke levede op til forventningerne.
Mangel på rådgivning
»Forbrugerne har manglet rådgivning, da de skulle købe, og har stirret sig blinde på store skærme og lave priser og undladt at se på, om skærmbilledet var godt,« siger Philippe Motet Jessen.
Mange forbrugere får sig også en overraskelse, når de har hængt tv et op på væggen, fordi deres sofa står skævt i forhold til fjernsynet, så billedet bliver forvrænget. Og børnene, der plejer at ligge på gulvet og se tv, får også en visuel skidt oplevelse.
Men fordi fjernsynene intet fejler juridisk set, kan Forbrugerstyrelsen ikke hjælpe. Derfor har den lavet en guide, der skal klæde kommende fladskærms-ejere på til købet.
Se mere på Forbrug.dk.