Hvad er en overenskomst, hvad er trepartsforhandlinger og den danske model?
Danske skoleelever render rundt med huller i deres viden om arbejdsmarkedet, fordi lærerne ikke prioriterer den del af undervisningen højt nok.
Det skriver Berlingske.
Den uafhængige tænketank DEA har foretaget en undersøgelse blandt landets chefer for Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Og her svarer 80 procent, at de ikke mener, lærerne har nok fokus på læren om arbejdsmarkedet under det, der kaldes UEA-orientering - Uddannelses-, Erhvervs- og Arbejdsmarkedsorientering.
"Den helt store problemstilling er, at fordi UEA har status som timeløst fag, så sker tingene for fragmenteret, og vi overlader det til de unge at skabe en sammenhæng mellem grundskole, ungdomsuddannelse og arbejdsliv. Det bør vi være i stand til at få indarbejdet i undervisningen," siger Anders Ladegaard, chef i Ungdommens Uddannelsesvejledning i Lillebælt, til Berlingske.
Formand for Skolelederne Anders Balle mener dog ikke, at der skal afsættes obligatoriske timer til UEA-orienteringen. Til gengæld skal samspillet mellem uddannelsesvejledningen og skolen have et eftersyn.
"Vi har obligatoriske ting nok, og fagene er fyldte nok i forvejen," siger han til Berlingske.
UEA-orienteringen udgør i dag omkring fem dage af skoleåret.