En gratis tur til New York er jo altid fristende. Og en gratis flybillet til den amerikanske storby var netop, hvad en klinik for plastikkirugi har lovet nye kunder som belønning, hvis de lagde sig under kniven.
Forbrugerombudsmanden advarer nu klinikken mod at lokke kunder til på denne måde.
»Det var uetisk og i strid med god markedsføringsskik at forsøge at fremme afsætningen ved at forære udlandsrejser væk i forbindelse med markedsføring af plastikkirugi og injektionsbehandlinger,« siger Forbrugerombudsmanden.
Plastikoperationer kan være forbundet med risici, og når først et indgreb er foretaget, kan det som regel ikke laves om igen. Beslutningen bør derfor alene træffes på baggrund af relevante oplysninger, og ikke fordi der er udsigt til en forlænget weekend på den anden side af Atlanten.
»Man bør således ikke forsøge at påvirke beslutningsprocessen med andre virkemidler, der kan sløre folks stillingtagen,« siger Forbrugerombudsmanden.
Klinikken er drevet fra Sverige, og den har derfor oplyst, at den ikke var bekendt med den danske markedsføringslov. Den har beklaget og oplyst, at den ikke vil gentage lokkemidlet.