Markedet for kulørte ugeblade har for første gang i årevis fået en ny spiller i Tæt På. Bladet skal konkurrere med Egmonts Her & Nu samt Allers Se & Hør.
Se & Hør forholder sig afventende til den nye konkurrent, men gør sig klar til konkurrence på det dalende marked.
- Først og fremmest må jeg sige, at det er utroligt spændende, at der nu kommer en ny spiller ind på markedet. Det er meget, meget sjældent, at der bliver lanceret et nyt ugeblad.
- Det sidste var vel Okay, der blev lanceret i 2003 og var på markedet et par måneder, siger udgiverdirektør for ugeblade hos Aller Media, der udgiver Se & Hør, Anette Kokholm.
Hun fortæller, at Se & Hør faktisk er gået frem i oplag siden Se & Hør-skandalen ramte hårdt i 2014. Siden da har bladet ændret redaktionel linje og er blevet mindre rå.
Samtidig ligger Se & Hør i et andet og dyrere prisleje end Her & Nu og Tæt På.
- Med Tæt Pås pris og deres udmelding om, at de vil være mere rå, ser vi dem nok mere som en konkurrent til Her & Nu end til Se & Hør.
- Men det ved vi selvfølgeligt ikke endnu, for de er jo først lige kommet på gaden, siger Anette Kokholm.
Derfor har Aller også kigget forretningen igennem og klargjort arsenalet til, hvis Tæt På stjæler læsere fra Se & Hør.
- Vi har haft stor succes med den mere ordentlige og humoristiske linje, vi har lagt siden 2014. Så redaktionelt kommer vi ikke til at ændre noget.
- Men vi kommer selvfølgeligt ikke til at sætte os på vores hænder og lade folk stjæle vores markedsandele, siger Anette Kokholm.
Hun vil dog ikke komme det nærmere, hvad Aller kan gøre for at forsvare sig i kampen om de sladderglade læseres gunst.
- Jeg har ikke så meget lyst til at afsløre mine kanoner, og hvor de står. Men der er ganske mange steder, man kan gøre noget, og vi er på sagen, siger Anette Kokholm.
I 2014 stoppede ugebladene med at indlevere oplagstal til Danmarks Statistik, så det er ikke muligt at kontrollere påstanden om, at Se & Hør er gået frem siden 2014.
/ritzau/