Københavns Lufthavn vil udvide og gøre plads til 40 millioner årlige passagerer og 17 nye langdistanceruter.
Men hvornår udvidelserne er færdige, kan Thomas Woldbye, der er administrerende direktør for Københavns Lufthavn, ikke sætte en præcis tidshorisont for.
- Det er klart, at tidshorisonten er variabel, da den afhænger af, hvornår væksten kommer. Men vi taler om noget, der strækker sig over de næste 10-20 år, siger Thomas Woldbye i et interview med Ritzau Finans.
- Det er lidt bredt af både børsmæssige årsager, og hvis der kommer en finanskrise, så kan det være, at det hele bliver udskudt to år, tilføjer han.
I 2015 havde lufthavnen 26,6 millioner passagerer, og i øjeblikket er der 36 langdistanceruter fra København. Udvidelsen kommer til at koste 20 milliarder kroner.
Københavns Lufthavn udvider de eksisterende bygninger og faciliteter, men bliver inden for det nuværende areal.
Antallet af standpladser til fly - hvilket svarer til gates - vil blive øget fra 78 til 124.
Trods udvidelsen skal lufthavnen bevare sin kompakte struktur, fordi det giver konkurrencefordele, lyder det. Af samme årsag indgår det altså ikke i planerne at bygge en terminal mere, selv om der skal tiltrækkes mange nye passagerer.
- Det vil give rigtig dårlig kundeservice, i form af at folk skal frem og tilbage. Og lige meget hvor vi kunne bygge en Terminal 4, så ville det ikke være i nærheden af metro eller tog, siger Thomas Woldbye.
Han tilføjer, at udvidelsen er en udbygning af den eksisterende infrastruktur, og at det vil ske i etaper.
- Det er også en fordel for vores kunder, fordi hvis vi investerer for hurtigt, bliver det også for dyrt for dem, siger han til Ritzau Finans.
/ritzau/