”Jeg er egentlig på arbejde,” siger kvinden med de tre indkøbsposer, der blandt andet indeholder t-shirts, nye sko og noget, der minder om en bøllehat. Klokken er 12.40 torsdag, og der er godt gang i udsalget i Magasin i København.
Kvinden er ’et smut inde for at shoppe i frokostpausen’, forklarer hun. Hun indrømmer , at hendes chef ville undre sig over, at hun ikke sad foran computeren, hvis han stødte på hende i stormagasinets dameafdeling. Af samme grund har hun ikke lyst til at få sit navn frem.
Tager på udsalg i arbejdstiden
Kvinden med de tre poser er langt fra den eneste, der tager på udsalg inden for den normale arbejdstid. Det mærker man på omsætningen i Magasin.
”Udsalget er lige startet, men vi kan se, at meget af omsætningen ligget op ad formiddagen og omkring frokostpausen. Det er både mænd og kvinder, der kommer for at gøre et godt tilbud. Man kunne godt få den tanke, at der er en del, der strækker frokosten lidt længere end normalt, eller har sørget for at lægger et møde i byen, så de kunne handle lidt,” siger kommunikationschef i Magasin Jan Helleskov.
Udsalgsryttere: Vi pjækker ikke!
De fleste arbejdende shoppere, som Avisen.dk møder, bruger ord som ’afspadsering’ og ’flekse’ til at forklare, hvordan det kan lade sig gøre, at shoppe i arbejdstiden.
Der er ikke tale om pjæk, men om at udnytte muligheden for at putte lidt shopping ind mellem arbejdet, forklarer de.
Forbrugsforsker Jeppe Trolle Linnet fra Syddansk Universitet er ikke i tvivl om, at mange benytter de muligheder, der ligger i at have et fleksibelt arbejde, til at svinge dankortet.
”Mange danske forbrugere vil kunne finde på at flytte rundt på deres tid for at komme på udsalg. Det er helt sikkert,” siger Jeppe Trolle Linnet.
Man er fed, når man går på udsalg
Mange danskere sætter en ære i at få den fede skorte og de dyre bukser til halv pris, forklarer Jeppe Trolle Linnet.
”Det gode tilbud er død vigtigt for gennemsnitsdanskeren. De fleste går rundt med en skepsis over for, at de på forskellige vis betaler for meget for deres varer. Måske fordi man tror, at virksomheder tager overpriser. Hver gang man så finder et godt tilbud, føler man, at man på en eller anden måde har klaret sig bedre,” siger Jeppe Trolle Linnet.
Samtidig er det vigtigt at føle sig som en bevidst forbruger, forklarer han:
”For mange mennesker er det vigtigt for deres selvforståelse, at de er i stand til at styre deres forbrug. At de både kan give den gas nogle gange og tillade sig lidt luksus, men uden at det hele vælter. En af de måder folk udlever de behov på, er ved at gå ud og finde gode tilbud."