Supersygehuse, Femern Bælt-forbindelse og elektrificering af jernbanerne.
Det er nogle af de store infrastrukturprojekter, der vil skabe tusindvis af job i de kommende ti år.
Men jobbene vil i stor stil gå til udenlandske arbejdere, fordi manglen på alt fra elektrikere til malere og ingeniører slår igennem herhjemme.
Det skriver Berlingske Business.
Administrerende direktør for Sund og Bælt Holding Leo Larsen har været formand for 'Ekspertudvalget vedrørende infrastrukturinvesteringer og arbejdskraft- og kvalifikationsbehov'. Udvalget afgav rapport i september sidste år.
- Er der for lille et arbejdsudbud i Danmark i forhold til efterspørgslen, giver det et pres på lønningerne. Og kan de store ofte udenlandske koncerner, der får anlægs- og byggeopgaverne, ikke få dansk arbejdskraft, tager de selv arbejdskraften med udefra, siger administrerende direktør for Sund og Bælt Holding, Leo Larsen.
Derfor skal der optages flere unge på de danske erhvervsuddannelser, påpegede udvalget.
- Vi kommer til at mangle mange tusinde på de megastore projekter. Vi skal simpelthen sørge for at få flere unge igennem erhvervsuddannelserne, hvor der er et stort frafald. Og vi skal gøre erhvervsuddannelserne bedre, have bedre studerende ind og flere igennem systemet, fastslår han over for Berlingske.
Tidligere overvismand Torben M. Andersen, der er økonom og professor ved Aarhus Universitet, siger, at man må forvente en hel del udlændinge på de store infrastrukturprojekter.
- Det er svært at forestille sig, at alle job på danske infrastrukturprojekter bliver besat med dansk arbejdskraft. Opgaverne skal jo i udbud og licitation. Vi har jo i nyere tid set, at der har været udenlandske firmaer med udenlandsk arbejdskraft inde over danske projekter, der er gennemført, siger han.