Indbyggertallet falder fatalt i stribevis af landets yderområder i disse år.
Men samtidig så vokser mange af yderområdernes større byer faktisk.
Den udvikling skal mange flere kommuner udnytte mere målrettet til at gøre deres hovedbyer til vækstmotorer for hele kommunen.
Det mener fonden Realdania, der står klar til at uddele 73 millioner kroner over de kommende år til en stribe kommuner.
De mange millioner skal gøre det muligt for kommunerne at udvikle især bymidten i de større byer, som kommunen vurderer kan sætte fut i udviklingen.
- En velfungerende hovedby har stor betydning for, at det stadigt er attraktivt at bo i yderområderne. Hvis hovedbyen falder, bliver det for alvor svært, siger filantropidirektør i Realdania, Anne Skovbro.
- De større byer i yderområderne har potentiale som dynamo i et større geografisk område. Men da også hovedbyerne udfordres af samfundsudviklingen, så er det vigtigt, at kommunerne aktivt tager stilling til, hvad der skal skabe liv og aktivitet i bymidten, siger hun.
Yderområderne plages ikke mindst af ændret beboersammensætning med færre fødsler og mange ældre borgere.
Samtidig forsvinder de traditionelle erhverv, indkøbsmønstrene ændrer sig mod placeringer af detailhandlen uden for bymidten og stadigt mere handel via nettet.
Her skal politikerne turde at træde i karakter, lyder det fra Anne-Mette Hjalager, der er professor på Center for Landdistriktsforskning på Syddansk Universitet.
- Mange kommuner har ikke taget opgaven på sig, så mange hovedbyer rundt i kommunerne er i sørgelig forfatning med forfaldne huse og bycentre, der tømmes for butikker.
- Men kommunerne er nødt til at vise lederskab også i modgangstider. Det er jo langt fra sikkert, at den bedste placering for kommunen af en ny Lidl butik er den, som Lidl selv peger på, siger hun.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.