Kernelæseren til magasiner som Woman og Cosmopolitan vil gerne have det samme ud af bladene, som de får ved at tale med en god veninde, krydret med tips og guides til alt fra den bedste mascara til sex. Sådan siger Morten Trøst, forlagsdirektør på Benjamin.
Han mener ikke, at bladene giver indtryk af, at kvinder kun interesserer sig for lip gloss og at tilfredsstille mænd. »De skulle gerne give indtryk af de ting, som interesserer kvinder i målgruppen 18-35, nemlig veninder, kærester, job, mode og skønhed. Men magasinerne kan ikke dække alle de områder, kvinder interesserer sig for. Hvis du vil læse om politik, skal du læse noget andet,« siger Morten Trøst.
Guide, ikke diktat.
Han kan heller ikke se problemet med bladenes mange guides om for eksempel tilfredsstillelse af mænd.
»Det er guides til at blive bedre i sengen. Det er ikke et diktat. Læserne er intelligente nok til at sortere i det, de kan bruge, og det, de ikke kan bruge. Alle dameblade skal tage kvindens parti, og den samme type guides kan du finde i M! (mandeblad, red.),« siger Morten Trøst.
Hylder kvinder
Han kan godt følge kritikken af, at bladene opstiller nogle umulige idealer, det kan være svært at leve op til, men han mener, læserne er mere intelligente end som så.
»Vi skriver om, hvad du kan købe, men vi skriver ikke, at hvis du lever op til det her ideal og køber de her ting, så bliver du glad. Det er guide. Og så vil jeg gerne påpege, at vi på Cosmopolitan lige har uddelt vores Fun Fearless Female-priser i kategorier som årets iværksætter og kvindesagsforkæmper, netop for at vise, at vi hylder det at være kvinde,« slutter Morten Trøst.