Udenlanske hjerner vil lave danske computerspil

Hit ? Designere, animatorer og computerfolk fra hele verden kommer til Danmark for at blive del af den accelererende danske spilindustri. I 2006 blev et rekord højt antal medarbejdere ansat i branchen

Mens en lang række danske virksomheder river pælene op og flytter mod øst for at hyre billig arbejdskraft, rejser et stigende antal udenlandske hjerner til Danmark for at gøre det, de er bedst til: udvikle de fedeste computerspil i verden.
Danske spilfirmaer har fået ry for at udvikle så gode spil, at et stigende antal kreative designere, tegnere og andre computernørder fra hele verden søger til København for at få job. Det mærker man hos Deadline Games, der ligger på Holmen i København.

Skydegal desperado

Firmaet, som blandt andet er kendt for computerspillet Total Overdose – om en skydegal desperado i Mexico – vokser sig hele tiden større. Før jul havde spilfirmaet omkring 60 ansatte.
Inden september i år regner man med at have ansat 100. Og i løbet af ti år regner virksomheden med at have ansat 1.000 medarbejdere. Hver fjerde medarbejder er fra lande som Japan, Uruguay, USA og Irland. Og stadig flere udlændinge kommer til.
»Danmark har et utroligt godt ry for at designe de bedste spil på markedet. Derfor er mange af de gode folk fra udlandet interesserede i at komme hertil,« siger Simon Jon Andreasen, kreativ direktør i Deadline Games.
Også hos firmaet IO Interactive, der blandt andet står for succesen Hitman, mærker man væksten. Firmaet har omkring 170 ansatte, hvoraf en stor del kommer fra udlandet.
»Vi har investeret kraftigt og har aldrig før haft så mange ansatte,« siger direktør Janos Flösser.

40 mia. kr. spil

Internationalt er markedet for computerspil i stor vækst.
I 2005 blev der solgt spil for cirka 40 milliarder kroner på det amerikanske marked, som de danske spilfirmaer er dybt afhængige af. Det er en fordobling i forhold til 1996. Chris Mottes, direktør i Deadline Games, mener, at Danmark har et langt større potentiale for at blive vækstcenter i den internationale computerspilbranche, hvilket vil give statskassen millioner af kroner i indtægter.
Men det kræver, at regeringen investerer langt mere i spilbranchen gennem uddannelse, skattefordele til virksomhederne og bedre betjening af de udlændingen, der kommer hertil, mener Chris Mottes.
»I Canada har regeringen regnet ud, at den har tjent 45 dollar for hver dollar, den har investeret i den store spilindustri i Montreal. Det samme kunne den danske regering gøre,« siger Chris Mottes.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.