Syv hænder ryger i vejret fra de tolv elever i 0.c. på Nordgårdsskolen, da børnehaveklasseleder Lars Lynge spørger, hvor mange der har fået morgenmad i dag. Fem for lidt, hvis man spørger Lars Lynge, men det er desværre ikke noget særsyn. Eleverne kommer ofte i skole uden at have fået mad.
»Jeg kan mærke det om morgenen, når de ikke har fået noget at spise. De kan ikke koncentrere sig, og det gør, at jeg ikke kan undervise,« fortæller Lars Lynge.
I 0.c betyder det, at der ofte bliver pakket op for madpakkerne tidligt på dagen for at skabe ro i klassen. Lars Lynge er nemlig i den heldige situation, at alle børnene har madpakker med, men sådan er det ikke i alle klasserne i heldagsskolen. Siden konceptet blev indført i august 2006, har lærerne kæmpet med elever, der ikke har mad med hjemmefra og derfor bliver drænet for energi først på eftermiddagen. Det har nu fået kommunen til at indføre en madordning som forsøg resten af skoleåret, så lærerne får mulighed for at give eleverne et skud energi.
Giver konflikter
Ifølge Peter Graversen, der er pædagog i børnehaveklassen på Nordgårdsskolen, sker det jævnligt, at børnene ikke får mad med, og han er derfor alligevel glad for, at man nu indfører en madordning.
»Det er vigtigt, for hvis de ikke får noget at spise, så bliver de urimelige, og der opstår konflikter. Det går ud over resten af klassen,« siger Peter Graversen, som også har oplevet børn, der er blevet kede af det og gerne vil hjem før tid, fordi de er sultne.
Lærerne har forsøgt at gøre det klart for forældrene, hvor vigtigt det er at give børnene mad med, men det er ikke så enkel en opgave.
»Vi er i et område, hvor der er problemer med blandt andet krigstraumatiserede forældre og sociale problemer på grund af arbejdsløshed. Derfor er det godt, at skolen får mulighed for at støtte børnene ved at kunne give dem mad,« siger Peter Graversen, som mener, at en madordning på grund af de lange dage burde være en del af en heldagsskole, ligegyldigt om den ligger i Risskov eller Århus Vest.
Forældres ansvar
De tre skoleledere på heldagsskolerne, som ud over Nordgårdsskolen tæller Tovshøjskolen og Søndervangskolen, har netop holdt møde om, hvordan madordningen kan udføres. Ifølge Rani Hørlyck, der er skoleleder på Nordgårdsskolen, vil den blive sat i gang 1. marts, så skolerne kan nå at afprøve to forskellige modeller inden sommerferien. Forsøgsperioden skal nemlig danne grundlag for en byrådsindstilling om en permanent madordning på skolerne.
Selvom skolerne nu påtager sig en del af ansvaret for at give børnene mad, så betyder det ikke, at forældrene bare kan pakke rugbrød og sølvpapir væk.
»Vi skal ikke gå ind og fratage forældrene ansvaret. Det er vigtigt, at det kun er et tilskud, for jeg er ikke tilhænger af, at skolen overtager forældrenes forpligtelser. Men på denne måde får vi mulighed for at give forældrene en håndsrækning,« siger skoleleder Rani Hørlyck.