150.000 - så mange gange slumrede tyske gæster hen i danske feriehuse i januar 2012. Dermed havde de tyske turister 15 procent færre overnatninger i første måned af 2012 sammenlignet med 2011.
Vores sydlige naboer var derfor hovedansvarlige for det samlede fald i overnatninger i januar 2012, det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Hos Feriehusudlejernes Brancheforening skyder man skylden på to lørdage i 2011, det markante fald skyldes nemlig, at juleaften og nytårsaften faldt på en lørdag, så mulighederne for at holde en lang nytårferie blev langt ringere.
"En af hovedforklaringerne er, at vi har haft en såkaldt arbejdsgiver-jul og -nytår. Når de to dage ligger på en lørdag, så har lønmodtagerne færre uger til at holde ferie," siger formand Carlos Villaro Lassen.
Mere bekymrende er det, at bookingerne for 2012 tegner et dystert billede for højsæsonen. Juni og juli er 10.000 bookede hus-uger bagud i forhold til sidste sæson, og det bekymrer brancheforeningen.
"Tyskerne holder igen med bookinger. Højsæsonen halter gevaldigt efter, og det er bekymrende, fordi det er der, der er størst omsætning i turismeerhvervet," siger Carlos Villaro Lassen til Newspaq.
Forklaringen er, at tyskerne, som tegner sig for to af tre overnatninger i Danmark, er begyndt at kigge mod andre destinationer og faktisk også i højere grad booker feriehuse i hjemlandet.
"I løbet af de sidste fire år har vi mistet en million tyske overnatninger fra de danske feriehuse til det tyske marked. Tyskerne bliver hjemme, de har selv fået en veludviklet turismekyst op mod Nordsøen, og det går ud over den danske sommerhusudlejning," siger Carlos Villaro Lassen.
Han vurderer, at lysten til at booke feriehuse er uændret.
"Det går bare Danmark forbi, det er det, der er problemet. Udviklingen i turismen rammer Danmark særligt hårdt, og de destinationer, vi konkurrerer imod har pumpet masser af markedsføringskroner ud og lavet masser af tiltag, og det rammer selvfølgelig dansk turisme," siger Carlos Villaro Lassen til Newspaq.
Ifølge ham er der brug for mere markedsføring af Danmark i Tyskland, for der er intet galt med det produkt, man kan få i Danmark.
Og Danmark har stadig flere overnatninger end Sverige og Norge. Tilsammen.