Bodil raser og Storebæltforbindelsen lukker. Danske Fragtmænd aflyser natdistributionen og et VVS-firma står og mangler reservedele. Også en plastfabrik, der bruger kemikalier til fremstillingen, må stoppe produktionen, fordi der ikke er mere på lager. Det er blot to af mange eksempler på, hvordan Bodil det seneste døgn har forstyrret produktions-Danmark.
Forsinkede leverancer under storme og orkaners hærgen koster erhvervslivet - og i sidste ende Danmark - dyrt.
“I forbindelse med Bodil har vi lavet en rundringning til vores virksomheder inden for transportområdet og en forsinkelse, der svarer til et halvt døgn, giver transportvirksomhederne en samlet meromkostning på 18-22 millioner kroner,” siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport til Avisen.dk.
Regningen bliver endnu større, fordi broen som bekendt har været lukket i op mod et døgn og først her tidligt fredag eftermiddag har åbnet i østlig retning, men dog risikerer at måtte lukke igen.
Bro med mange lukketimer
Lammelsen af den faste forbindelse mellem Sjælland og Fyn er den længste i historien og overgår orkanen i 1999, hvor broen lukkede i 10,5 timer.
“Dengang man byggede broen, lavede man en prognose for lukkedage og lukketimer, og den har altså ramt markant under de faktiske forhold. Vi er i stadig højere grad udsat for vejrlig, og det bliver jo nok ikke mindre i fremtiden. Der er heldigvis tale om forbigående gener, men det koster altså dyrt på grund af forsinket levering og øgede omkostninger i det hele taget,” siger Michael Svane.
30.000 køretøjer bruger dagligt Storebæltsforbindelsen. Af dem er 10-12 procent lastbiler. Som en tommelfingerregel kan man regne med, at der er risiko for, at Storebæltsbroen lukkes for høje og lette køretøjer ved vind på 15 m/sek, mens den lukkes for al trafik ved vind på over 25 m/sek.