Tv har skabt verdensstjerner og sportsfolk som Ronaldinho og Mike Tyson, som er kendt i alverdens afkroge af verden. Men berømmelse er ikke nødvendigvis en følge af mere tv-tid. Det konkluderer en ny rapport fra Idrættens Analyseinstitut, der har kortlagt samspillet imellem sport og tv fra 1993 til 2005.
Noget overraskende konkluderer rapporten, at tv-tid ikke nødvendigvis får klubkasserne til at bugne. For eksempel har det ikke forbedret Ishockey-klubbernes økonomi, at TV 2 Zulu er begyndt at sende direkte fra Oddsetligaen i ishockey.
Brug penge på medlemmerne
Selvom tv-eksponering kan skabe positiv omtale af sporten og gejst i klubberne, er de små sportsgrene bedre tjent med, at bruge sparepengene på at skabe bedre tilbud til nye medlemmerne, konkluderer rapporten. Derudover er det almindelige strøminger i samfundet, der er afgørende for, hvor der er medlemstilgang. Et eksempel er stavgang, der mildest talt ikke rydder sendefladen, men har skabt mange medlemmer til gymnastikforeningerne og dermed kontingentpenge i kassen.
Gode penge i massiv tv-dækning
Selv om det ifølge rapporten ikke er en selvfølge, at tv-tid får mønterne til at trille i kassen, så er der dog stadig mange, der nyder godt af sendetiden. De klubber og organisationer, der har massiv tv-dækning tjener godt på det. Det er for eksempel FCK og Brøndby inden for fodbold, Viborg og Ikast inden for kvindehåndbold og Kolding og GOG i herrehåndbold.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.