Tv har skabt verdensstjerner og sportsfolk som Ronaldinho og Mike Tyson, som er kendt i alverdens afkroge af verden. Men berømmelse er ikke nødvendigvis en følge af mere tv-tid. Det konkluderer en ny rapport fra Idrættens Analyseinstitut, der har kortlagt samspillet imellem sport og tv fra 1993 til 2005.
Noget overraskende konkluderer rapporten, at tv-tid ikke nødvendigvis får klubkasserne til at bugne. For eksempel har det ikke forbedret Ishockey-klubbernes økonomi, at TV 2 Zulu er begyndt at sende direkte fra Oddsetligaen i ishockey.
Brug penge på medlemmerne
Selvom tv-eksponering kan skabe positiv omtale af sporten og gejst i klubberne, er de små sportsgrene bedre tjent med, at bruge sparepengene på at skabe bedre tilbud til nye medlemmerne, konkluderer rapporten. Derudover er det almindelige strøminger i samfundet, der er afgørende for, hvor der er medlemstilgang. Et eksempel er stavgang, der mildest talt ikke rydder sendefladen, men har skabt mange medlemmer til gymnastikforeningerne og dermed kontingentpenge i kassen.
Gode penge i massiv tv-dækning
Selv om det ifølge rapporten ikke er en selvfølge, at tv-tid får mønterne til at trille i kassen, så er der dog stadig mange, der nyder godt af sendetiden. De klubber og organisationer, der har massiv tv-dækning tjener godt på det. Det er for eksempel FCK og Brøndby inden for fodbold, Viborg og Ikast inden for kvindehåndbold og Kolding og GOG i herrehåndbold.