TV 2, 16. november: En dreng står med sin mobiltelefon foran en udbrændt bygning og fortæller til kameraet:
»Hun sagde, at der kom stikflammer op, og vi løb hen til vinduerne og tog vores mobiler frem. Det var faktisk det her billede, jeg sendte ind.«
Her skifter scenen. Johannes Langkilde fra TV 2 Nyhederne toner frem i et nyhedsstudie:
»Send dit billede eller videoklip til 1234 og vær med til at bestemme, hvad vi skal se i TV 2 Nyhederne. 1234 – dine nyheder på tv2.dk.«
Her slutter reklamen for TV 2 s nye koncept 1234. Den nævner ikke noget om retningslinjerne for fotograferingen.
Der henvises heller ikke til den underside på TV 2’s hjemmeside, hvor retningslinjerne kan findes. Det finder brandinspektør fra Københavns Brandvæsen Henning Jølnæs meget kritisabelt:
»Folk ser jo opfordringen, og så er der ingen, der går ind og læser retningslinjerne bagefter«, siger han.
Et problem forstærkes
I forvejen er nærgående tilskuere et stort problem for landets brandstationer.
»Folk går så tæt på, at de enten selv kommer i fare eller forhindrer os i at arbejde. Konsekvensen er, at de tilskadekomne bliver reddet langsommere«, fortæller Henning Jølnæs, som er rystet over TV 2-spottet.
»Det undrer mig, at vi nu er nået dertil, hvor de landsdækkende medier opfordrer – direkte opfordrer – folk til at tage de her billeder«, siger Henning Jølnæs, der gentagne gange har forsøgt at råbe op om det tiltagende problem.
Straffeloven har regler for, hvad man må og ikke må fotografere ved en ulykke. Men det er ikke noget, de fleste danskere er klar over. Det siger Oluf Jørgensen, der er professor i mediejura ved Danmarks Journalisthøjskole:
»Nogle mennesker kan blive lokket af sådan en reklame til at begå lovovertrædelser, uden selv at være klar over det«, siger han.
Redaktør på 1234.tv.dk Peter Møller mener ikke, at TV 2 har et ansvar, hvis seerne går for langt:
»Folk har taget de billeder hele tiden. Vi forsøger bare at udnytte, at de billeder bliver taget«, siger Peter Møller. Han afviser også, at det er et problem, at TV 2 i tv-spotten ikke gør opmærksom på retningslinjerne for fotografering, eller henviser til, hvor de kan findes på TV2s hjemmeside.
»Folk er selvfølgelig selv ansvarlige for, hvad de gør, og hvordan de opfører sig. Det synes jeg ikke, vi kan drages til ansvar for,« siger Peter Møller og fotsætter:
»Hvis vi opfordrer folk til at være publikum i Vild med Dans , kan vi også risikere, at de begår lovbrud ved at køre for hurtigt til Vild med Dans’ optagelsessted.«