Denne artikel er oprindeligt bragt hos Serviceforbundet og bliver publiceret på Avisen.dk som en del af et samarbejde. Artiklen er redaktionelt udvalgt og bearbejdet af den jourhavende på Avisen.dk.
Af Britt Esrom, journalist hos Serviceforbundet
Spytklatter, trusler og chikane. Sådan kan en helt almindelig arbejdsdag se ud for landets parkeringsvagter. Det er nemlig ikke alle bilister, som bliver glade, når de møder en uniformeret vagt med en afgift i hånden.
- Nogle spørger, hvorfor de skal have afgiften, mens andre flipper fuldstændigt ud, siger Momodou Lamin Coker, som er parkeringsvagt i et landsdækkende privat vagtselskab, til Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening.
59-årige Momodou Lamin Coker har kun været parkeringsvagt i et lille års tid. Alligevel har han allerede mødt et par bilister, som ikke kunne styre deres temperament.
- Jeg er blevet kaldt en dum idiot, og så har jeg fået at vide, at jeg skulle spærres inde i et bur og sendes tilbage til junglen, siger Momodou Lamin Coker og fortsætter:
- Én af bilisterne fulgte mig endda flere meter, mens han skældte mig ud og kaldte mig grimme ting.
Uddannelse er vejen frem
Momodou Lamin Coker er langt fra den eneste, som har stået ansigt til ansigt med aggressive bilister.
Ifølge Århus Stiftstidende har parkeringsvagter, som bliver kaldt cityassistenter i Aarhus, i flere tilfælde været nødt til at tilkalde politiet.
Så galt er det ikke gået for Momodou Lamin Coker. Indtil videre er det nemlig lykkedes ham at vende den negative stemning.
- Konflikthåndtering er en del af min uddannelse, og jeg vil tro, at jeg har løst omkring 95 procent af mine konflikter ved at håndtere konflikterne korrekt, siger han.
Momodou Lamin Coker er f.eks. blevet bevidst omkring sit kropssprog, ligesom han også har lært, hvordan man kan tale en konflikt ned.
- Jeg ser først og fremmest mig selv som en servicemedarbejder. Uanset hvor vred bilisten er, så er det min opgave at lytte og ikke give igen. Jeg må ikke afbryde ham, og jeg skal vise med mit kropssprog, at jeg lytter, siger Momodou Lamin Coker.
Bekymrende tone
Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening (VSL) organiserer knap 3.000 vagter, herunder også p-vagter som Momodou Lamin Coker.
VSL genkender også billedet af bilister, som ser rødt, når de ser en parkeringsvagt, siger Ulla Thygesen, som er faglig sekretær hos VSL:
- Det er bekymrende, at tonen er så hård derude. Den vrede, man nogle gange ser ude på vejene, går igen, når bilisten møder en parkeringsvagt.
Ulla Thygesen mener, at den hårde tone er taget til, fordi det også blevet mere almindeligt at ytre sig negativt på sociale medier.
- På Facebook kan tonen sagtens være kontant og direkte, uden at det har nogen konsekvenser. Det ser vi også i forhold til parkeringsvagterne. Det er, som om folk nogle gange glemmer, at vagterne bare gør deres arbejde.