Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
homes fremvisningsindeks, der måler danskernes interesse for at købe bolig, viser, at antallet af fremviste huse faldt 2,9 procent fra februar til marts (sæsonkorrigeret), når man måler som et tremåneders glidende gennemsnit. Fremvisninger af ejerlejligheder faldt 5,9 procent i samme periode. (se vedhæftede pdf)
· Over det seneste år er antallet af husfremvisninger steget med 4,8 procent, mens
· Påskens placering 'driver gæk' med sæsonkorrektionen*.
· Officielt ligger påsken (påskedag) i april, men størstedelen af fridagene er placeret i marts.
· Interessen for at se på bolig ligger fortsat på et højt niveau historisk set.
Selv om påsken driver lidt 'gæk' med fremvisningsindekset for marts, kan der alligevel godt tegnes et billede af danskernes interesse for boligjagt.
Interessen for huskøb er - som indekset viser - større end samme måned for et år siden, hvor påsken lå i april. 4,8 procent større.
Altså var der faktisk en større aktivitet omkring husene i marts 2018 end i marts 2017, selv om der var flere helligdage og færre fremvisningsdage i år. Påskeugen har færre fremvisninger end en almindelig uge op til påske - dog er der typisk en del åbne huse over påsken, men disse tæller ikke som fremvisninger. Med en 'påskekorrektion' af fremvisningstallene var procent-forskellen blevet endnu større.
"Påsken åbner højsæsonen for boligsalg, plejer man at sige, men selve påsken er lidt stille. Den står i familienhyggens, påskefrokosternes og feriens tegn," siger Henrik Hauthorn Jensen, boligmarkedsanalytiker i Home.
Konklusionen er altså, at flere købere var ude for at se på hus i den forgangne måned end i marts 2017.
For lejlighederne er der tale om et fald på 0,3 procent, altså noget nær status quo.
Noget af den større aktivitet skyldes formentlig, at flere boligejere har sat boligen på markedet i år end de foregående år, og flere nyheder til salg giver også mere at lave hos ejendomsmæglerne - blandt andet flere fremvisninger for køberne.
Et større udvalg er et godt tegn for boligkøberne, da de får mere at vælge imellem - og nogle steder vil det give en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel.
En anden pejling af køberinteressen finder vi i køberbarometret fra Home og YouGov, hvor et repræsentativt udsnit på 2.000 voksne danskere svarer på deres planer for boligkøb det næste halve år. Tallene viser, at interessen lige nu er status quo for huse og lejligheder.
Målingen for 2. kvt. 2018 viser nemlig, at danskerne har samme interesse for hus- og lejlighedskøb som for et år siden, nemlig 6 procent og 5 procent.
Sommerhus-jagten bliver måske en smule mindre intens de kommende måneder, da 1 procent af danskerne nu har købsplaner i sommerlandet mod 2 procent for et år siden.
Home og YouGov spurgte op til påske danskerne med aktive boligkøbsplaner, om de skulle se på bolig i påsken. 33 procent svarede 'nej', 14 procent 'ved ikke'. Flest holdt sig til at søge på nettet. Nemlig 38 procent. Kun 24 procent af boligkøberne havde tænkt sig at dukke op til Åbent Hus eller få en fremvisning i påsken.
*Fremvisningstallene i marts måned skal ses i lyset af påskens placering i år. Officielt ligger påsken (påskedag) i april, men størstedelen af fridagene er placeret i marts, og det giver udfordringer i forhold til sæsonkorrektionen af månedens tal.
Med mange på påskeferie betyder det, at færre er ude for at se på bolig. Det trækker antallet af fremvisninger ned i marts. Faldet er derfor ikke et udtryk for et fald i appetitten på at se på ny bolig, men skyldes snarere tekniske forhold. Når vi får tallene for april, har vi et klarere billede af danskernes aktuelle boliginteresse.
Yderligere oplysninger:
Home a/s, relation- og analyse
Henrik Hauthorn Jensen - hehj@home.dk - tlf. 2043 3514
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.