I Gylling ved Horsens sidder en mor og undrer sig. Hun undrer sig over, at hendes datter på 14 år har fået en opkrævning fra Skat. Opkrævningen lyder på manglende indbetaling af arbejdsmarkedsbidrag på i alt tre kroner.
Da datteren ikke har adgang til de offentlige digitale systemer på grund af sin alder, så fylder opkrævningen fire sider - inklusiv et girokort.
Det fortæller moren, Nina Borup Jørgensen, til BT.
Hun fortæller til avisen, at hun i første omgang morede sig over opkrævningen, men at kolleger fik hende til at ringe til Skat for at få en forklaring.
Her snakkede hun med en medarbejder, som ikke kunne se det sjove i opkrævningen og ifølge Nina Borup Jørgensen sagde, at det (skat, red.) var en alvorlig ting, og man skal huske at betale skat.
- Når man læser i aviser, at de (Skat, red.) ikke kan finde ud af at få de mange milliarder ind, som folk skylder dem, så kan det undre, at de vælger at bruge så mange penge på at opkræve tre kroner. Det kan næsten kun have kostet mere end de tre kroner at sende brevet til min datter. Det er tragikomisk, siger hun.
Hun undrer sig over, at der ikke er en minimumsgrænse på eksempelvis 100 kroner, hvor man overfører dem til næste år.
- Vi er formentlig ikke de eneste, der har fået en opkrævning på et så lille beløb. Min datter kan så bare ikke få opkrævningen via e-boks, da hun kun er 14 og ikke har Nem-Id og heller ikke har netbank, siger Nina Borup Jørgensen til BT.
Hos Skat fortæller man til BT, at opkrævningen er normal procedure. Borgerne skal ikke kun have en oversigt over, hvordan skatten er opgjort, men skal også have en klagevejledning, så de kan klage, hvis de mener, at årsopgørelsen er baseret på forkerte oplysninger. Det siger lovgivningen og det handler om den enkeltes retssikkerhed, forklarer Skat til BT.